Processteknik 2006 - Snabbare till färdig produkt med ett modulärt mikroprocessystem

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 11:08 CET

Siemens har utvecklat ett öppet, modulärt mikroprocessystem med inbyggd automation. Det kallas Siprocess och har utformats för kemi- och läkemedelsindustrin, där det framför allt används för utveckling av nya processer, optimering av befintliga processer och produktion av initiala produktkvantiteter.

Det nya mikroprocessystemet Siprocess används för närvarande inom labbkonstruktion för utveckling och optimering av processer, och det möjliggör mikroteknikbaserade reaktioner av upp till tre reaktanter för tillverkning av en produkt i vätskefasen. Upp till flera ton av det önskade ämnet kan tillverkas på ett år. Detta gör Siprocess idealiskt lämpat för tillverkning av initiala produktkvantiteter.

Siprocess omfattar enskilda moduler i rostfritt stål, var och en med en bredd av femton centimeter. Dessa täcker alla funktioner som behövs för kemisk syntes: proportionering, blandning och reaktioner, provtagning och styrning av tryck och temperatur. Varje modul innehåller separata givare och elektronik med förkonfigurerade funktioner som styr de interna ställdonen. Modulerna är anslutna via en databuss till processtyrsystemet Simatic PCS 7. Detta styr, hanterar och övervakar sedan modulerna centralt. Systemet har en enkel automationskonfiguration som kan ställas in av operatören.

Mikroprocessystemet kan ställas in och tas i drift på bara en dag. Det kompakta arrangemanget av modulerna jämfört med konventionella uppställningar kräver också betydligt mindre utrymme i labbet. Tack vare den öppna konstruktionen och systemlayouten kan användarna enkelt infoga sina egna komponenter. Den inbyggda automationen underlättar driften av systemet och erbjuder en hög grad av effektivitet och tillförlitlighet i den dagliga användningen.

Förutom den snabba processutvecklingen i labbet kan Siprocess-användarna också ta del av andra fördelar med mikroprocesstekniken. Dessa utgörs av förbättrad värmeavledning, kortare blandningstider, avsevärt mindre spill samt eliminering av den "uppskalningsrisk" som brukar uppstå under övergången från labb till produktion.

Siprocess implementeras i Europa från hösten 2006 i nära samråd med användarna. Syftet med denna regionalt inriktade introduktionsfas är att samla in driftserfarenheter från de mest varierande uppgifter i laboratoriemiljö. Den så vunna kunskapen kommer sedan att kanaliseras till optimering av systemet, under det att Siemens arbetar med användarna för att definiera de nödvändiga utvecklingsstegen för att överföra tekniken till fullskalig produktion och förbereda den för global användning inom kemi- och läkemedelsindustrin.

Mer information finns på Internet under: www.siemens.com/siprocess

Mikael Börjesson
Automation & Services
Tel: 031-776 86 60, mobil: 070-728 16 72
mikael.borjesson@siemens.com

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 475 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 87 miljarder euro.
Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på ca 12 miljarder kronor och vi är idag cirka 4 700 medarbetare.