Resultat för Q4 FY 2016: Historisk framgång genom stark lagprestation

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2016 14:05 CET

Siemens AG:s vd och koncernchef Joe Kaeser
  • Orderingång och intäkter båda 5 procent högre jämfört med verksamhetsåret 2015, på 86,5 miljarder euro och 79,6 miljarder euro vardera.
  • Vinsten från den industriella verksamheten gick upp 13 procent, och landade på 8,7 miljarder euro; stora ökningar inom Power and Gas, Energy Management and Windpower and Renewables och tillväxt i övriga divisioner och Siemens Healthineers, som mer än uppvägde en betydande nedgång i Process Industries and Drives.
  • Vinstmarginalen för den industriella verksamheten nådde 10,8 procent.
  • Nettoresultatet på 5,6 miljarder euro återspeglar det starka resultatet från den löpande verksamheten; av nettoresultatet för 2015 på 7,4 miljarder euro ingick 3 miljarder relaterade till avyttringarna av hörapparatsverksamheten och Siemens andel i BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (bsh).
  • Resultat per aktie (EPS) 6,74 euro, vilket var högre än målet som annonserades under det tredje kvartalet.
  • Siemens föreslår en utdelning om 3,60 euro per aktie

"Verksamhetsåret som just avslutades var ett av de starkaste i Siemens historia. Portföljavyttringar åsido var det faktiskt det bästa. Vi har arbetat hårt och jag är stolt över vad vårt globala team har uppnått. Under verksamhetsåret 2017 kommer vi att fortsätta arbeta med full koncentration på genomförandet av Vision 2020". Joe Käser, vd och koncernchef för Siemens AG

För mer utförlig information om resultatet, ta del av pressmeddelandet på engelska och Earnings Release-rapporten här: http://www.siemens.com/press/en/events/2016/corporate/2016-q4.php

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.