Saltsjöbanan får nytt signalsäkerhetsystem

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2016 08:00 CEST

Saltsjöbanan ska förses med ett nytt signalsäkerhetssystem som kommer att säkerställa pålitlig och säker drift för hela den knappt 19 kilometer långa bansträckan. SL har gett i uppdrag till Siemens har att leverera det nya systemet. Ordervärdet är ca 70 miljoner kronor.

Det nya signalsäkerhetssystemet från Siemens är ett välbeprövat så kallat ATC-system (Automatic Train Control) som säkerställer punktlig, säker och miljövänlig drift av tågbanor.

Signalsäkerhetssystemet, vars produktnamn är Trainguard Zub 222, har en rad automatiska funktioner, så som:

• Kontinuerlig och tillförlitlig övervakning av hastighet och inbromsning
  • Återgivning av målhastighet och den faktiska hastigheten på förarpanelen
  • Larm och inbromsning vid överskriden målhastighet
  • Inbromsning vid stopsignaler
  • Övervakning av hastighetsbegränsningar

SL har tidigare gett Siemens i uppdrag att leverera samma typ av signalsäkerhetssystem till Lidingöbanan, ett projekt som färdigställdes under 2015.

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.