Siemens åker på roadshow – Stig ombord och lär dig mer om energieffektivitet

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 14:35 CEST

Siemens är på plats när Scanautomaticmässan öppnar dörrarna idag. Samtidigt på mässområdet går startskottet för Energy Efficiency Roadshow. I lastbilen som kommer att turnera runt till olika platser i landet erbjuds information och råd om olika tekniska lösningar för att nå bästa möjliga energieffektivitet inom industrin.

I samband med den årliga Scanautomaticmässan i Göteborg där Siemens medverkar sedan flera år går också startskottet för Siemens Energy Efficiency Roadshow i Sverige. Siemens så kallade Energi Efficiency lastbil turnerar runt världen och har tidigare varit i länder som Österrike, Tjeckien och Brasilien. Nu är det dags för Sverige och första anhalten är Svenska mässan i Göteborg.

– Dagligen kan energikostnaderna minskas, effektiviteten höjas och produktiviteten ökas. Under höstens turné håller vi presentationer på plats i vår lastbil och visar hur du med hjälp av vår integrerade portfölj av produkter, lösningar och tjänster för automation och drivteknik kan höja energieffektiviteten, säger David Wiik promotor energieffektiva lösningar på Siemens.

Den 17 meter långa och ca 30 ton tunga lastbilen är utrustad med avancerad teknologi för att på ett pedagogisk och övergripande sätt ge besökare en informativ rundtur. Genom att använda videoskärmar och levande demonstrationer, förklarar Siemens hur industriella processer kan optimeras med hjälp av en integrerad strategi för energieffektivitet: Siemens gör energiflöden transparenta och identifierar möjligheter att spara energi samt erbjuder optimala produkter, system, lösningar och tjänster för att genomföra energieffektiva och ekonomiskt hållbara lösningar.

Lastbilen kommer att vara stationerad på Svenska mässan i Göteborg 9 -11 oktober. Därefter åker lastbilen vidare på sin turné för ytterligare fyra stopp.

• 15 -16 oktober Siemens huvudkontor i Upplands Väsby, 12.00-14.00
  • 18 oktober Gärdeshov i Sundsvall, kl. 9.00-17.00
  • 22 oktober, Stortorget i Örebro kl, 9.00-17.00
  • 25 oktober, Volvo cars huvudentré i Skövde, kl.9.00-17.00

Presschef Caroline Rylander
Tel: 08-728 14 56 mobil: +46 (70) 728 14 56
e-post: caroline.rylander@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 360 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 73,5 miljarder euro. Ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och bolaget har cirka 4 700 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 18 miljarder kronor.

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena  industri, energi, infrastruktur och städer samt hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 360 000 anställda i 190 länder och omsätter 73,5 miljarder euro. En tredjedel av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby.  Läs mer på www.siemens.se