Siemens får uppdrag att bygga transformatorstationer åt E.ON Elnät i Skåne

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2016 08:15 CET

Löddeköpinge

Siemens har fått i uppdrag av E.ON att bygga två nya transformatorstationer i Skåne. De två nya stationerna kommer att anläggas i Rydsgård och Löddeköpinge och arbetet beräknas vara färdigt i december 2017.

Arbetet med den nya transformatorstationen i Rydsgård kommer att ske med hänsyn till det lokala fågellivet. Stationen i Löddeköpinge designas för att klara kommande infrastruktur för elbilar och för den planerade utbyggnaden av Center Syd.

Leveransen omfattar två kompletta transformatorstationer på 130/10kV samt 130/50/20kV, ett utomhusställverk AIS 130kV, mark och byggarbeten, ledningsarbeten samt kontrollanläggning i angränsande stationer.

Ordervärdet är ca 48 miljoner kronor och arbetet är planerat att vara färdigt i början på december 2017.

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.