Siemens förstärker inom säkerhet med Roger Eriksson som ny Senior Security Advisor

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2016 14:29 CET

Den 1:a februari tillträder Roger Eriksson tjänsten som Senior Security Advisor inom affärsområdet Building Technologies på Siemens. Roger kommer närmast från MTR där han varit trygghetschef med ansvar för brand och säkerhetsfrågor sedan 2010.

Roger är i grunden polis men har de senaste 12 åren arbetat som säkerhetschef i både offentlig och privat sektor. Roger har även utbildat och examinerat ett stort antal säkerhetschefer och säkerhetssamordnare under åren.

Den nya tjänsten som Senior Security Advisor hos Siemens innebär bland annat att agera rådgivare inom säkerhetsfrågor till Siemens kunder, samt att utveckla behovsanpassade lösningar tillsammans med dem.

”Säkerhet är en viktig fråga för alla företag, och i och med den snabba utvecklingstakten vi ser när det kommer till Security as a Service och molnbaserade tjänster, samt behovet av att se säkerhet som en del av ett större sammanhang av samverkande system, känns det helt rätt att kunna erbjuda våra kunder en Security Advisor, säger Johan Grahn, regionchef för Siemens affärsområde Building Technologies i Stockholm. Rogers erfarenhet från säkerhetsområdet och som tidigare säkerhetschef kommer att vara ett stort stöd internt men framför allt externt till våra kunder.

Besök vårt pressrum för bilder och alla våra pressmeddelanden:
www.siemens.se/press

Följ oss på Facebook och Twitter:
www.facebook.com/siemens.sverige
@Siemens_Sverige

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.