Siemens har fått en order på UMTS-nät till TeliaSonera i Norge värd 200 miljoner euro

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2004 09:14 CEST

Siemens mobile i Norge har undertecknat en avsiktsförklaring med teleoperatören NetCom om att uppgradera operatörens GSM-nät med UMTS. Aktierna i NetCom ägs till 100% av TeliaSonera

Ordern är värd 57 miljoner euro under en 2-årsperiod och inom en 6-årsperiod kommer orderns totala värde att uppgå till 200 miljoner euro.

Efter den första fasen där UMTS-basstationerna implementeras i GSM-nätverket i södra Norge skall installationen av nätverket ske i norra delen av landet.

Avtalet gör Siemens till ensam leverantör av infrastrukturteknologi till NetCom och stärker operatörens ledande ställning inom mobila 3G nätverk.

Det slutliga avtalet kommer att undertecknas under maj och uppgraderingen kommer att påbörjas direkt därefter. NetCom kommer att kunna erbjuda de första kommersiella 3G/UMTS-tjänsterna till över 1,2 miljoner abonnenter under mars 2005.

"Vi har samarbetat med Siemens i många år och är mycket nöjda med samarbetet", säger Dag Kleivan, ansvarig för utbyggnad och produktion i NetCom. NetCom som är en del av TeliaSonera, ledande svensk-finskt telekombolag, har varit en stor Siemenskund sedan 1993.

" Vi har en stark en mycket framgångsrik verksamhet i Norge och kommer att fortsätta att stödja NetCom i deras expansion. Samtidigt är vår målsättning att stärka vårt samarbete med TeliaSonera " säger Christoph Caselitz, chef för Siemens Mobile Network. " Som ensam leverantör kan vi skräddarsy processer och leveranser till NetCom. Detta får till följd att både installation och logistik kommer att kunna genomföras snabbare och mer effektivt"

Siemens har etablerats sig på den norska marknaden som en av de viktigaste närverksleverantörerna. Det nya avtalet med NetCom bekräftar också att företaget är en av de ledande leverantörerna av UMTS teknologi. Siemens har med sin partner NEC för närvarande 26 UMTS-nätverk under uppbyggnad i 19 länder i Europa och Asien. Hittills är 12 av 22 kommersiellt drivna 3G-nät levererade av Siemens mobile/NEC

Siemens Information and Communication Mobile Group (Siemens mobile) är en av världens ledande heltäckande leverantörer inom mobil kommunikation. Programmet omfattar mobiltelefoner, sladdlösa telefoner, sladdlösa GSM-moduler och mobil infrastruktur samt radio och växlar, konsultverksamhet och systemintegration. Siemens mobile som är en del av Siemens AG marknadsför produkter och service i fler än 120 länder, omsätter € 10 miljarder och har ca 26,900 medarbetare verksamhetsåret 2003 (september 30). Siemens mobile är marknadsledare inom betalkortslösningar och digitala sladdlösa telefoner. Ytterligare information finns på: www.siemens-mobile.com/press

NetCom har genomgått en betydande expansion sedan telemonopolet upphörde i Norge 1993. År 2003 omsatte företaget NOK 5.4 miljarder, och vinsten före skatt var NOK 1.5 miljarder. Under december 2003, hade NetCom totalt 1.200 000 abonnenter. Företaget har ca 720 medarbetare. TeliaSonera AB äger 100 % av aktierna i NetCom ASA. Netcoms mål är att bli ledande aktör inom mobiltelefoni- och den mobila Internetmarknaden.