Siemens hjälper Stora Enso Skoghall ta steget in i digitaliseringen

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2017 08:00 CET

Stora Enso Skoghall

Siemens har fått i uppdrag av Stora Enso Skoghall att modernisera kartongmaskin 8. Moderniseringen kommer att öka maskinens produktivitet genom en höjd maximal produktionshastighet och en ökad digitaliseringsgrad. Målsättningen är att låta KM8 bli en digitaliseringsreferens för Sveriges, och världens, pappersindustri. Siemens levererar en framtidssäker automationsinfrastruktur med optioner att höja digitaliseringsgraden vartefter.

KM8 är en nyckelmaskin hos Stora Enso Skoghall, där den står för hela tio procent av världensglobala produktion av vätskekartong. Moderniseringen av KM8 kommer att öka maskinens maximala produktionshastighet, från 900 till 1000 meter kartong per minut.

KM8 togs i drift 1996 och är en av världens största kartongmaskiner med en årskapacitet på 440 000 ton. Beslutet om en modernisering tog dels utifrån att flera av maskinens automations- och drivkomponenter nått slutet av sin livscykel, dels utifrån en ambition att möta marknadens krav på högre produktivitet genom att öka maskinens digitaliseringsgrad och därigenom ta ett steg in i framtidens produktion, vad som ibland brukar refereras till som Industri 4.0.

– Det är fantastiskt att Stora Enso Skoghall proaktivt tar sig an de möjligheter som digitaliseringen av processindustrin medför. De har hela tiden varit intresserade och måna om att investera i en framtidssäker maskin, säger Andreas Michalik, affärsenhetschef för projektlösningar inom processindustrin på Siemens.

Siemens kommer att leverera en automationsinfrastruktur baserad på Sinamics drivssystem och framtida optioner på Simotics-motorer, ett DCS-system med kontrollsystemet PCS 7, samt SIPAPER standard, som är ett funktionskoncept specialanpassat for fiberindustrin. I leveransen ingår även ett smörgåsbord av digitala optioner, bland annat mobila operatörspaneler och det virtuella simulationssystemet SIMIT.

– Vi vill vara bäst. För att kunna bli det måste vi bli både snabbare och mer effektiva. Med hjälp av digitaliseringen kommer vi att kunna utvecklas vidare, säger Peter Olsson, chef för teknik och investeringar hos Stora Enso Skoghall. Vi är mycket nöjda med att ha Siemens som partner på den här resan.

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.