Siemens lanserar onlinespel där man skapar ett hållbart energisystem

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2013 09:00 CEST

Siemens har utvecklat ett gratis onlinespel där användaren kan utforma ett hållbart energisystem för sin egna fiktiva stad. Syftet är att skapa en förståelse för de parametrar och regler som styr energimarknaden idag och i framtiden, samt ge insikter i samspelet mellan olika typer av energiproduktion och hur det påverkar städers möjlighet att växa.

Spelet, Power Matrix, är till för alla som är intresserade av att lära sig mer om energi och vilka parametrar som behövs för att kraftnäten ska vara så optimala som möjligt. Användaren tar på sig rollen som energichef i ett glesbebyggt område med uppgift att bidra till en fiktiv stads tillväxt genom att skapa en smart energimix och stabil strömförsörjning.

Hur fungerar spelet?

Spelaren använder både konventionell och förnybar energiproduktion, som vind- och solkraft. Ju bättre energimix man skapar, genom att kombinera olika energikällor, desto fortare växer staden. Man får bonuspoäng genom att investera i forskning och utveckling. Samtidigt måste man hålla koll på sin tillgängliga budget för att säkerställa en hållbar och effektiv resursanvändning.

Power Matrix är utformat för att skapa ett scenario som är så detaljrikt och realistiskt som möjligt. Det tillåter till exempel spelare att uppleva den omedelbara påverkan förändringar i väderförhållanden har på förnybara energikällor, blåser det mycket ger det mycket vindenergi.

-Dagens kraftgenerering och distribution beror på ett stort antal parametrar som är beroende av varandra. Siemens ville skapa ett lättförståeligt spel som på ett begripligt sätt skildrar framtidens energimarknad, säger Maria Baldin, Informations- och hållbarhetschef på Siemens.

Testa dina färdigheter som energichef genom att följa länken nedan:

Maria Baldin
Tel: 08- 728 10 15
maria.baldin@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 370 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 78,5 miljarder euro, ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen.
I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 700 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 18 miljarder kronor.

Läs mer på www.siemens.se