Siemens lanserar tre nya vindkraftverk baserad på den direktdrivna plattformen

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2016 08:29 CEST

Siemens utökar sin portfölj av landbaserade direktdrivna vindkraftverk med tre nya vindkraftsmodeller för optimal prestanda vid ljudkänsliga lägen och vid svaga till måttliga vindhastigheter.

Tekniken i de nya modellerna baseras på Siemens direktdrivna plattform från 2014 och möjliggör en snabb uppstart av serieproduktion. Tack vare ett modulärt koncept har alla tre maskiner samma utformning.

Kort om de tre nya modellerna:

• SWT-3.3-130LN (low noice) är en ny version av SWT-3.3-130, med lägre ljudnivå baserat på minskade rotorvarvtal och förbättrad aerodynamik. Vid en vindhastighet på 6 m/s ligger ljudnivån på 104.9 db.
  • Nya SWT-3.6-130 kan tack vare en uppgraderad generator uppnå en årlig energiproduktionpå 17 gigawattimmar/år vid en vindhastighet på 8,5 m/s.
  • Nya SWT-3.15-142 är det första direktdrivna vindkraftverket från Siemens avsett för IEC klass III.

För mer detaljerad information om de nya vindkraftverken, läs hela pressmeddelandet på engelska här: www.siemens.com/press/PR2016090422WPEN

Besök vårt pressrum för bilder och alla våra pressmeddelanden: www.siemens.se/press

För mer information, kontakta:

Lisa Frykman, pressansvarig på Siemens

Tfn: 08 - 728 14 42; e-post: lisa.frykman@siemens.com

Följ oss på Facebook och Twitter:www.facebook.com/siemens.sverige @Siemens_Sverige

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.