Siemens leverantör av drivsystem, kraftförsörjning och automationsutrustning till Stora Enso-anläggning i Kina

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 08:00 CEST

Siemens har blivit tilldelad en stororder till Stora Ensos nya produktionsanläggning för pappersmassa- och kartong i provinsen Guangxi i Kina.

Stora Enso, med hemvist i Helsingfors och Stockholm, är ett av världens största skogsindustriföretag. I urvalsprocessen av leverantör till den nya produktionsanläggningen har Stora Enso satt högt värde på Siemens tidigare erfarenhet som leverantör i Kina samt möjligheten för Siemens att utgöra helhetsleverantör av den efterfrågade utrustningen.

Ordern till Siemens omfattar följande delar:

• Drivsystem. Ett integrerat drivsystem med över 160 drivenheter till anläggningens kartongmaskin, beräknad att gå i drift under det första kvartalet 2016. Drivsystemet kommer att vara over 300 meter långt och producera 450 000 ton kartong per år. Harmoniserade låg- och mellanvoltsmotorer från Simotics-serien kommer tillsammans med frekvensomvandlare av typen Sinamics och en välanpassad drivlina att säkerställa trygg och pålitlig produktionskapacitet för Stora Enso.
  • Kraftförsörjning. Anläggningens kraftförsörjning kommer att säkerställas genom en 59 MW ångturbin av SST-800-modell från Siemens. Leveransen innehåller även växel-, linje-, kraft- och distributionsomvandlare inom låg-, mellan- och högspänning, samt lösningar för nödelektricitet, elövervakning samt kontrollsystem
  • Automation. Den senaste versionen av Siemens kontrollsystemt PCS 7, V8.1, kommer att automatisera hela anläggningen, inklusive alla drivsystem, systemet för energiväxling och energiövervakning, samt ångturbinen.

Slutligen är Siemens ansvariga för att hantera konstruktionen av driv- och kraftförsörjnings-lösningarna, den detaljerade planeringen samt övervakning av installationen samt idriftsättningen av de elektriska systemen.

För pressbilder, besök vårt pressrum: www.siemens.se/press

För mer information kontakta: Lisa Frykman, presskontakt Siemens AB tfn: 070-728 14 42 e-post: lisa.frykman@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 362 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 75,9 miljarder euro, varav 43 procent kommer från miljöportföljen. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och bolaget har cirka 4 500 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2013) var omsättningen ca 18 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.