Siemens levererar drivteknik till MacGregors nya elektriska kranar

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2010 10:17 CET

Siemens har skrivit avtal med MacGregor Cranes i Örnsköldsvik om leverans av utrustning till deras nyutvecklade elektriska kranar. ”Det är den största ordern för Siemens drivteknik på tio år och innebär att vi befäster vår redan starka ställning på den svenska marknaden”, säger Frank Golüke, försäljningschef för Drive Technologies på Siemens AB.

MacGregor har nyligen introducerat elektriska kranar som är baserade på beprövad design med förbättrad total effektivitet och lägre energianvändning. Resultatet är lägre driftskostnader och en mindre miljöbelastning.

Ordern omfattar Siemens lågspänningsmotorer och frekvensomriktare av typen Sinamics.

”Sinamics är en högkvalitativ och universellt användbar frekvensomriktare som uppfyller våra höga krav. Detta och Siemens stora know-how inom kranbranschen var de avgörande skälen för vårt val av leverantör”, säger Henry Ottosson på MacGregor AB.

Under 2010 räknar Siemens med en ordervolym på cirka 25 kranar vilket successivt kommer att öka till ungefär 300 kranar om året.

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi är världens största leverantör av miljövänliga produkter och lösningar som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från vår miljöportfölj. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 900 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 21 miljarder kronor.  Läs mer på www.siemens.se