Siemens levererar fem vindkraftverk till vindpark Stormon

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2015 10:01 CET

Siemens har fått förtroendet att leverera fem vindkraftverk till en av HS-Kraft och BayWa r.e: s vindkraftsparker i Sverige. Vindkraftverken har en uppskattad kraft på 3,2 MW vardera och ska installeras i Stormons vindkraftspark som ligger 30 km nordväst om Härnösand. I avtalet ingår även ett femtonårigt serviceavtal, planerad installationsstart är september 2015.

Vindkraftverken som uppförs är direktdrivna vindkraftverk vilka har 50 procent färre rörliga delar jämfört med vindkraftverk med växellåda. Turbinmodellen kallas SWT-3.2–113, har en rotordiameter på 113 meter och en tornhöjd på 92,5 meter.

– Det är ett mycket stort förtroende som Siemens får av HS Kraft att de åter igen beställer vindkraftverk av oss och ett nytt förtroende från BayWa r.e som för första gången väljer att samarbeta med oss. Vi ser den här beställningen som ett resultat av Siemens satsning på större direktdrivna vindkraftverk optimerade för svenska förhållanden, säger Hans Carlsson ansvarig för vindkraft på Siemens AB.

– BayWa r.e har köpt upp majoriteten av HS-Kraft och på så vis gjort inträde på den svenska marknaden. Vindkraftsparken i Storomon är vårt första svenska projekt sen vårt uppköp. Vi är mycket nöjda med att Siemens kommer tillverka och leverera turbinerna till dessa kraftverk och ser fram emot vårt fortsatta samarbete, säger Matthias Taft, VD på BayWa r.e.

– Vi har varit mycket nöjda med våra tidigare samarbeten med Siemens och ser fram emot att samarbeta med dem i detta projekt. Jag är övertygad om att detta är en bra investering för en hållbar energiförsörjning som gynnar både miljön och affärsnyttan. Det är något som vi är stolta över att vara delaktiga i, säger Håkan Wallin, VD på HS Kraft AB.

Fakta Siemens SWT-3.2–113

• Rotordiameter 113 m
  • Tornhöjd 92,5 m

Fakta vindkraftsparken Stormon

• Antal vindkraftverk 5 st.
  • Total effekt 16 MW
  • Produktion ca. 60 GWh
  • Hushållsel ca. 9000 hushåll

Besök vårt pressrum för bilder och för att ta del av alla våra pressmeddelanden:
www.siemens.se/press

För mer information, kontakta:
Hans Carlsson, divisionschef Siemens Wind Power and Renewables
Tel: 070 -728 13 54
E-mail: hans.carlsson@siemens.com

Daniel Valiollahi, tf. pressansvarig
Tel: 070 - 728 15 31
E-mail: daniel.valiollahi.ext@siemens.com

Följ oss på Facebook och Twitter:www.facebook.com/siemens.sverige
@Siemens_Sverige

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2014 omsatte bolaget 71,9 miljarder euro och hade 357 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 500 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2014) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 20 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.