Siemens levererar vindkraftverk till OX2:s finska vindkraftspark Ajos

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2016 11:29 CET

Siemens har fått en order på 13 stycken vindkraftverk till en vindkraftpark som OX2 kommer att bygga utanför Ajos i Kemi i norra Finland.

En befintlig vindkraftspark belägen vid kusten utanför Ajos i Kemi kommer att förnyas och utökas med vindkraftverk från Siemens. För närvarande finns det tio vindkraftverk placerade på konstgjorda öar i havet och längs kusten på orten. OX2 kommer att ersätta dessa med moderna vindkraftverk och kommer att bygga ytterligare tre vindkraftverk på land och därmed mer än fördubbla produktionen och förbättra driftsäkerheten.

Den nya vindkraftparken kommer att bestå av 8 stycken Siemens SWT-3.3-130 vindkraftverk , och 5 stycken Siemens SWT-3.2-113. Den totala kapaciteten kommer att uppgå till 42,4 megawatt. Vindkraftverken kommer att vara ca 150 meter höga.

"Det här är ett viktigt steg för vindkraften i Finland. De 13 nya vindkraftverken från Siemens introducerar den senaste tekniken till det finska elnätet. Den nya vindkraftsmodellen adderar värde till energimixen genom sin effektivitet, stabilitet och användning av den senaste tekniken" säger Hans Carlsson, chef för Siemens affärsområde Wind Power i Sverige.

OX2 påbörjar nu byggandet av projektet som beräknas vara redo för driftsättning under 2017.

"Det här projektet är en del av OX2:s expansionsstrategi att positionera sig på den globala marknaden." säger Paul Stormoen", vd för OX2 Wind.

Besök vårt pressrum för bilder och alla våra pressmeddelanden:
www.siemens.se/press

Följ oss på Facebook och Twitter:
www.facebook.com/siemens.sverige
@Siemens_Sverige

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2014 omsatte bolaget 71,9 miljarder euro och har 343 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 400 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2014) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 20 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.