Siemens lyser upp världens största snurrande julstjärna

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 11:21 CET

Foto: Siemens press. Siemens Superstar: En jättelik julstjärna skapad av Siemens och Michael Pendry. Jätteinstallationen är ett tekniskt pionjärprojekt men använder endast så mycket el som en vattenkokare.

Siemens har tillsammans med multimedieartisten Michael Pendry belyst världens största snurrande julstjärna. Ljusinstallationen kan ses under hela december vid den norra infarten till München från skymningen och hela kvällen.

“Siemens Superstar är ett pionjärprojekt och en viktig symbol för den globala klimatkonferensen i Köpenhamn. Gröna innovationer kommer att lysa upp vår väg mot en bättre framtid”, sade Siemens koncernchef Peter Löscher.

Det tog 11 månader för Siemens att utveckla och färdigställa ljusinstallationen på vindkraftverket tillsammans med multimedieartisten Michael Pendry.

Idén att skapa en lysande symbol för grön teknik och hållbarhet diskuterades redan hösten 2008 men frågan var om projektet skulle kunna genomföras. En handfull experter inom energi, aerodynamik, belysning och bindemedel träffades och diskuterade idéns genomförbarhet.

Under sommaren 2009 gjorde experterna datorsimuleringar för att studera effekten på aerodynamiken hos rotorbladen med komponenter monterade. Testerna visade att komponenterna endast hade en minimal effekt på vindkraftverkets verkningsgrad. Därefter var det dags för myndigheterna att ge sitt tillstånd för installationen.

Hela installationen monterades under två veckor av 30 tekniker som arbetade natt och dag med att färdigställa Siemens Superstar. Programmering av ljusanimationen tog två heldagar.

Ljusinstallationen består av 9 000 stycken Siemens Osram lysdioder som lyser lika starkt som ungefär 20 000 stearinljus. Ljusen koordineras i realtid med vindstyrkan och med själva vindturbinen. Hela installationen använder bara så mycket el som en hårtork eller en vattenkokare men är ändå synlig från ett avstånd på 30 kilometer.

Nästan 400 meter elkablar har använts vid installationen; En längd som skulle nå över toppen på Eiffeltornet. Installationen på vindkraftverket gör att varje rotorblad väger 100 kilo tyngre. Lysdioderna är fastsatta på vindturbinbladen med ett superlim som används i rymden. Detta för att lysdioderna ska klara krafter på 20 G vid svåra vindförhållanden.

Pressbilder kan laddas ned från:

www.siemens.com/press/superstar

Siemens är ett av världens största företag inom elektronik och elteknik och verkar inom de tre sektorerna Industry, Energy och Healthcare.

Företaget har ungefär 405 000 anställda som arbetar med att utveckla och tillverka produkter, utforma och installera system samt erbjuda skräddarsydda lösningar. Omsättningen överstiger 76 miljarder euro.

I över 160 år har Siemens stått för innovation, kvalitet och pålitlighet i en internationell verksamhet.

Siemens Sverige verkar inom områdena industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, IT och kommunikation, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på cirka 18 miljarder kronor och vi är idag ungefär 4600 medarbetare.

Läs mer på www.siemens.se