Siemens och David Cameron inviger världens största vindkraftspark

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 14:31 CEST

Idag inviger Siemens globala koncernchef Peter Löscher och Storbritanniens premiärminister David Cameron världens största vindkraftspark "London Array" vid Themsens flodmynning.
Siemens har levererat 175 vindturbiner, nätanslutningen samt flerårigt serviceavtal till offshore vindkraftsparken.
Vindkraftsparken genererar 630MW vilket motsvarar förnybar el till 500 000 brittiska hushåll.

Varje vindkraftsverk har en rotordiameter på 120 meter och genererar 3,6 MW vardera.

- Det här projektet understryker Siemens ledande position inom offshore vindkraft och att det är en tillväxtmarknad, säger Peter Löscher, CEO Siemens AG.

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 370 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 78,5 miljarder euro, ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen.
I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 700 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 18 miljarder kronor.

Läs mer på www.siemens.se