Siemens presenterar GSM/GPRS-modul

Pressmeddelande   •  Aug 20, 2003 10:39 CEST

Siemens presenterar Java-kompatibel GSM/GPRS-modul på Tekniska Mässan i Älvsjö, 7-11 oktober 2003, Hall A, monter A30:24

Siemens AB presenterar den nya GSM/GPRS modulen TC45 vid Tekniska Mässan i Stockholm. Modulen stödjer dessutom Java 2 Micro Edition (J2ME) och teknikutvecklare kan själva programmera modulens interna minne. Dessutom kommer systemintegratörer och nätoperatörer att i Siemens-montern visa nya tillämpningar som redan har försetts med teknik från Wireless Modules. Siemens Wireless Modules presenterar sig för första gånger i år som utställare vid Tekniska Mässan och är ambassadör för IT Expo vid fackmässan.

Siemens AB presenterar ett stort antal applikationer, färdiga produkter och lösningar inom M2M (machine to machine) tillsammans med partners. Baserat på Siemens GSM/GPRS moduler visar partners hur mätare och maskiner kan fjärrstyras, mätvärden fjärravläsas och programvaror uppdateras på distans. Allt genom att enkelt koppla samman Siemens moduler med apparater eller maskiner på fältet. Tekniken blir allt vanligare och på plats finns även de mest framstående mobiloperatörerna inom M2M för att visa sina tjänster.

Genom en workshop som sponsras av Siemens mobile har systemutvecklare och andra intresserade en möjlighet att få mer information om hur man utvecklar egna produkter och integrerar M2M-teknologin i applikationer. Workshopen hålls onsdagen den 8 oktober 2003 kl. 11:00, i IT Expo-området i hall A.

TC45

TC45 Java-moduler används inom trådlös telemetri och telematik, och de är idealiska för användning i säkerhetssystem, dataloggning och för fjärrmätningar av el, vatten eller gas. Genom att vissa komponenter redan är integrerade i modulen, t.ex. minne och kontrollenhet, kan utvecklings- och testinsatserna för både maskin- och programvara reduceras väsentligt. Kunderna sparar in på materialkostnaderna och kan få ut sina produkter på marknaden snabbare och kostnadseffektivare. TC45 ger systemutvecklarna tekniskt stöd i omvandlingen av idéer till marknadsfärdiga produkter på rekordtid. Tack vare Java-teknologin stödjer modulen inte bara maskin-maskin-kommunikation, utan svarar också för oberoende styrning av applikationsfunktionerna. Java ger applikationen ett slags "inbyggd intelligens" med vars hjälp modulen kan analysera data och utföra kommandon. Detta gör modulen till applikationens nervcentrum.

Java och J2ME är inregistrerade varumärken från Sun Microsystems. J2ME är en maskinvarunetrual Java-standard för mobila terminaler utvecklad av Sun Microsystems.

Bilder till pressreleasen kan laddas ned från följande länk:

Mer produktinformation återfinns på Internet: http://www.siemens.com/wm

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 400 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 84 miljarder Euro. Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nåddes en omsättning på drygt 11 miljarder kronor och antalet medarbetare är fler än 3 000.

Mer information om Siemens AB hittar Du här:

Press releases, pictures and further information can be found on the internet at:

Presskontakt i Sverige:
Lars Hanberg,