Siemens säkrar elleveranser till Ölandsborna på uppdrag av E.ON Elnät

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2016 08:05 CEST

Transformatorstationen i Stävlö utanför Kalmar

Siemens bygger på uppdrag av E.ON om och ut två transformatorstationer för att säkra elleveranserna till Öland. De två stationerna ligger i Stävlö utanför Kalmar och Linsänkan på Öland.

Uppdraget som Siemens har fått av E.ON Elnät går ut på att bygga om och bygga ut de två transformatorstationerna i Stävlö utanför Kalmar och Linsänkan på Öland. Den nuvarande strömöverföringen mellan fastlandet och Öland sker med en 50 kV och 130 kV ledning, samt sjökabel. Efter genomfört projekt kommer båda överföringarna ske med 130 kV samt utökad transformering i Linsänkan.

Ordervärdet uppgår till ca 29 miljoner kronor. Totalentreprenaden är planerad att vara färdig i april 2018, men delar ska vara spänningssatta redan under hösten 2017.

Vi tycker det är roligt att få förtroendet att vara med och bidra till att säkra elleveranserna för Ölandsborna, säger Olof Lindqvist, försäljningsingenjör på Siemens.

Siemens har även tidigare fått uppdrag rörande de transformatorstationerna i Stävlö och Linsänkan, bland annat en ombyggnation av hela kontrollanläggningen i Stävlö under 2006 och en utökning av Linsänkan med en ny 50 kV reaktor under 2013.

Leveransomfattning Stävlö
130 kV samlingsskena
130 kV linjefack
Apparatbyten 50 kV och 130 kV
Kontrollanläggning

Leveransomfattning Linsänkan
Nytt ställverk 130 kV
Två transformatorfack
Två linjefack
Ny transformator T2 130/50 kV
Två nya 50 kV fack
Kontrollanläggning

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.