Siemens skräddarsyr modulära elnätsstationer för Grums kommun

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2016 08:00 CEST

Siemens har fått i uppdrag av Ellevio att byta ut tre stycken befintliga transformatorstationer i Grums kommun mot nya. I samtliga entreprenader kommer prefabricerade och fabriksprovade modulhus, s.k. E-houses, att användas.

Uppdraget som Siemens har fått från Ellevio avser utbyte av tre stycken befintliga 30/10kV transformatorstationer i Segmon, Svänkviken och Orrby i Grums kommun. De tre stationerna är helt eller delvis byggda på 60-talet och i stort behov av modernisering. I samtliga entreprenader kommer prefabricerade och fabriksprovade modulhus, s.k. E-houses från Siemens att användas. Modulhusen är modulära stationer som skräddarsys för kunders räkning. Modulhusen utvecklas, tillverkas och testas på fabriken för att sedan installeras, anslutas och igångsättas ute på plats hos kund. Fördelarna är snabb och enkel installation och flexibilitet i utförande vilket gör att de vid behov även kan användas som en tillfällig lösning.

– Modulhusen erbjuder en flexibilitet som det konventionella sättet att bygga transformatorstationer på inte ger utrymme för, säger Olof Lindqvist, försäljningsingenjör på Siemens Energy Management. Vi är glada över att Ellevio vill satsa på det här sättet att bygga framtidens transformatorstationer, och tror att det användningen av modulhus för sådana här uppdrag kommer att bli allt vanligare framåt.

– Vi tror på konceptet med modulbyggda stationer. Nu testar vi det skarpt bland annat i Grums och kommer fortsätta med fler stationer i Värmland längre fram, berättar Anders Ekberg på Ellevio.

Leveransomfattningen för de tre stationerna innebär i korthet:

• 1st Transformatorbyggnad TB1 (modulhus)
  • 1st 30kV Ställverksmodul inkl. 30kV ställverk (modulhus)
  • 1st 10kV Ställverksmodul inkl. 10kV ställverk (modulhus)
  • Ombyggnad av befintliga 30kV-linjer
  • Nya kablage
  • Anslutning av befintliga 10kV linjer till nytt 10kV ställverk
  • Markarbeten, fundament och transformatorgrop
  • 1st Kontrollanläggningsmodul inkl. kontrollsystem och lokalkraft
  • 1st Lokaltransformator med kapsling
  • 1st brand och passerkontrollsystem för samtliga i entreprenaden ingående enheter
  • Relä- och kontrollsystemet skall vara av datoriserat utförande i stationerna i Segmon och Svänkviken, och hårdtrådat med konventionella reläskydd i stationen i Orrby.

För frågor om projektet, kontakta:
Olof Lindqvist, försäljningsingenjör
Tfn: 019 - 7665110 / 073 – 6206427, e-post: olof.lindqvist@siemens.com

För pressfrågor, kontakta:
Lisa Frykman, pressansvarig
Tfn: 08 - 728 14 42; e-post: lisa.frykman@siemens.com

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.