Siemens toppar lista över världens mest hållbara företag

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2017 13:58 CET

Sedan 2005 har Toronto-baserade cleantech-tidningen Corporate Knights publicerat en årlig lista over världens 100 mest hållbara företag. I årets upplaga, som presenterades under World Economic Forum i Davos, toppade Siemens listan.

Siemens knep listans förstaplats genom att bland annat vara det mest energieffektiva företaget inom sitt område, ha låga koldioxidutsläpp och en låg personalomsättning – och en stor andel av affärsverksamheten inom miljövänliga lösningar och produkter.

Listan baseras på offentlig data som Corporate Knights använder som underlag för att analysera företag med ett marknadsvärde på minst 2 miljarder USD utifrån 14 parametrar, exempelvis styrning av finanser, fördelning av resurser och hantering av anställda.

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.