Siemens välkomnar svensk-tyskt samarbete för elektriska vägtransporter

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2017 15:38 CET

Siemens eHighway-teknik med luftburna kontaktledningar demonstrerad på E16 utanför Sandviken.

Idag under Tysklands förbundskansler Angela Merkels statsbesök i Sverige presenterades ett nytt innovationspartnerskap mellan Sverige och Tyskland. Det gemensamma initiativet från statsminister Stefan Löfven och förbundskansler Angela Merkel handlar om "Innovation och samarbete för en hållbar framtid" och syftar till att stärka de två nationernas hållbara, ekonomiska och tekniska konkurrenskraft och omfattar fyra områden; varav ett är mobilitet och elektrifiering av vägtransporter.

De två regeringarnas gemensamma innovationssatsning syftar även till att stärka samarbetet för att utveckla redan tillgänglig teknik. Ett fokusområde för samarbetet mellan de två länderna kommer att vara utvecklingen av elektrifierade vägtransporter, ett arbete som redan har påbörjats av Siemens i samarbete med Scania. En gemensam studie av så kallade eHighways och elektrifiering av vägar, med syfte att undersöka möjligheterna till gränsöverskridande samarbeten och vidare spridning av elvägstekniken, kommer att genomföras inom ramen för samarbetet.

Avtalet understryker också värdet av strategiska partnerskap för att skapa lösningar för framtidens hållbara transporter. Ett exempel på ett sådant samarbete är det mellan Siemens och Scania för elektrifierade vägtransporter, vilket har resulterat i världens första elväg för tunga transporter på allmän väg som invigdes på E16 utanför Sandviken i juni 2016. Den två kilometer långa elvägen som drivs av Region Gävleborg under namnet Elväg E16, är resultatet av partnerskap mellan ett flertal aktörer inom den offentliga och privata sektorn i Sverige och Tyskland.

- Elektrifiering är en av hörnstenarna för ett fossilfritt transportsystem. Det strategiska partnerskapet mellan Sverige och Tyskland som presenterades i dag understryker vikten av samarbete mellan politiska beslutsfattare, myndigheter, teknik- och fordonsleverantörer och andra aktörer ur näringslivet, och är i linje med vad som har gjort det svenska pilotprojektet Elväg E16 framgångsrikt, säger Ulf Troedsson, vd för Siemens i Norden och Baltikum. Vi ser fram emot att ta nästa steg inom elektrifierade transporter utifrån vad vi har lärt oss från det projektet.

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.