Sinamics S120 med integrerad positioneringsfunktion

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 10:25 CET

På årets fackmässa SPS/IPC/Drives i Nürnberg presenterar Siemens för första gången en integrerad positioneringsfunktion för drivsystemet Sinamics S120. Med den här funktionen behövs ingen extra, överordnad positionsstyrning, varken för enkla eller krävande tillämpningar.

Den integrerade positioneringsfunktionen i Sinamics S120 kännetecknas framför allt av sin flexibilitet. Den kan användas både till högdynamiska servoregleringar och till enklare tillämpningar med asynkronmotorer med vektorreglering. Upp till 64 rader med börpositioner eller rörelsemönster och deras respektive hastighetsparametrar kan lagras i drivsystemet. Dessa kan också, efter behov, ändras ifrån en överordnad PLC. Dessutom kan börpositioner, hastigheter och andra hastighetsparametrar ändras under en pågående positionering. Drivsystemet övervakar gränslägen, eftersläpning och stilleståndsfel internt och gör att driftstörningar kan upptäckas i god tid och ökar således en maskins driftsäkerhet.

Drivfamiljen Sinamics S120 erbjuder integrerade modulära drivsystem för applikationer med en eller flera axlar. Drivsystemen finns också tillgängliga i versioner med återmatning till nätet.

Mer information finns på Internet under: www.siemens.de/sinamics

Frank Golüke
Automation & Services
Tel: 08-728 12 57, mobil: 070-728 12 57
frank.golueke@siemens.com

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 475 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 87 miljarder euro.
Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på ca 12 miljarder kronor och vi är idag ca 4 700 medarbetare.