Skalbar industri-PC för räkneintensiva uppgifter

Pressmeddelande   •  Aug 29, 2003 12:14 CEST

Den nya Simatic Rack PC IL 40 S från Siemens är utrustad med många olika säkerhetsfunktioner samtidigt som den är servicevänlig och skalbar. En särskild finess hos den nya medlemmen i Industrial-Lite-PC-familjen är skalbarheten. Datorn är rackmonterad med hölje helt i metall och kan levereras med antingen en Celeron- eller en Pentium-4-processor och med RAM-minne från 128 MB till 1 GB. Dessutom finns fyra lediga platser för PC-kort samt fyra monteringsplatser för frontmatade och två för interna diskenheter. Förutom de traditionella PC-gränssnitten finns en integrerad Ethernet-anslutning för 10/100 Mbit/s. De viktigaste tillämpningsområdena är räkneintensiva uppgifter inom industriell bildbehandling, kvalitetssäkring samt mät-, styr- och reglerteknik.

För att åstadkomma en säker drift har den nya Simatic Rack-datorn olika övervakningsfunktioner för temperatur inuti höljet, fläkt och programkörning. Drifttillståndet visas med lysdioddisplayer på datorns front. Högvärdiga komponenter med höga MTBF-värden (medeltid mellan fel), som till exempel en temperaturstyrd fläkt i nätaggregatet, garanterar att datorn kan köras kontinuerligt dygnet runt. En låsbar frontlucka skyddar datorns styrorgan och mediestationer mot obehöriga ingrepp.

Den nya medlemmen i Simatic PC-familjen är mycket servicevänlig. För att öppna och stänga datorn behövs bara tre skruvar. Det gör det enkelt att sätta in och ta ut PC-komponenter. Tack vare den fällbara fronten kommer man lätt åt moderkortet och kan enkelt installera frontplacerade diskar. De två USB 2.0 höghastighetsgränssnitten på fronten ger en enkel och snabb anslutning av externa USB-enheter, t.ex. hårddiskar eller utbytbara datalagringsmedier.

Datorn har en kraftfull AGP- (Advanced Graphics Processor) -onboardgrafik med Dynamic Video Memory-teknik. Med hjälp av ett extra AGP-4x-grafikkort kan man köra två bildskärmar samtidigt.

Kenneth Quinteros, Automation & Drives, Siemens AB
Telefon: 08-728 12 51, 070-728 12 51
E-post: kenneth.quinteros@siemens.com

Maria Rosén, Corporate Communications, Siemens AB
Telefon: 08-728 17 27, 070-728 17 27
E-post: maria.rosen@siemens.com

Pressreleasen samt högupplöst bild för nedladdning finns på www.siemens.se/ad/nyheter

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 400 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 84 miljarder euro.
Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnads­automation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushålls­apparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på drygt 11 miljarder kronor och vi är fler än 3000 medarbetare idag.