Smart energy in the digital age – Siemens deltar på Elfack 7-10 maj

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2019 11:25 CEST

Smart energy in the digital age

Siemens deltar på årets Elfackmässa den 7–10 maj under parollen Smart Energy in the Digital Age. Produktnyheter och valda delar av den breda portföljen av lösningar för industri- och energibranschen samt för kontroll och övervakning av fastigheter visas upp i monter C04:22.

– Vårt deltagande på Elfack syftar till att dela med oss av vår vision för framtidens smarta, digitala energisystem och industriautomation. En vision där byggnader, industrier och energisystem är sammankopplade i en digital miljö, säger Erik Mårtensson, chef för Siemens affärsområde Smart Infrastructure i Sverige. Vi är på plats med ett stort gäng medarbetare med expertis inom det här området och ser fram emot givande möten med nyfikna mässbesökare. Välkomna förbi vår monter C04:22!

Ett urval av vad vi visar under mässan

• Luftisolerade brytare och gasisolerade ställverk (GIS) med vakuumteknik och så kallad clean-air technology upp till en nominell spänning på 145 kV.
  • Desigo CC – en plattform för integrerad byggnadsautomation designad för att skapa bekväma, hälsosamma, säkra och effektiva byggnader.
  • Totally Integrated Power – vårt omfattande sortiment av produkter, system och lösningar för låg-, mellan- och högspänning.
  • Integrated Control Panels (ICP) – vårt utbud av kontrollpaneler för fastighetskontroll och övervakning.
  • Finansieringslösningar – vi berättar om våra lösningar för projektfinansiering, utrustning och leasinglösningar, strukturerad finansiering, kapitallån och rådgivningstjänster.
  • SIMOCODE – intelligent motorskydd och kontrollenheter.

Onsdagen och torsdagen 8–9 maj bjuder våra experter in till seminarier om bland annat Siemens blåa ”vacuum & clean-air”-teknik utan SF6-gas för spänningar upp till 145kV, utmaningarna med e-Mobilitet, samt microgrids och decentraliserade energisystem. Mer information om seminarierna finns på www.siemens.se/elfack.

Onsdag 8 maj talar Erik Mårtensson, chef för Siemens affärsområde Smart Infrastructure i Sverige om Effektbristen i elnätet kl 14:40-15.00 på scenen Forum för kraft.

Siemens deltar även på Switch den 8–9 maj, en del av mässan som fokuserar på idéer och visioner för en hållbar energifransformation. Där finns vi i monter H01:13.

För mer information, kontakta:
Charlotta Målargård, kommunikationschef, Siemens AB
Tfn: 070-728 10 67; e-post: charlotta.malargard@siemens.com

Siemens AG (Berlin och München) är ett ledande globalt teknikföretag som har stått för teknisk spetskompetens, innovation, kvalitet och tillförlitlighet i mer än 170 år. Företaget bedriver verksamhet världen över med fokus på kraftproduktion och distribution, intelligent infrastruktur för byggnader och distribuerade energisystem, samt automatisering och digitalisering inom process- och tillverkningsindustrin. Genom det separat hanterade företaget Siemens Mobility, en ledande leverantör av smarta lösningar för räls- och vägtransporter, formar Siemens världsmarknaden för passagerar- och godstrafik. Majoritetsandelarna i de börsnoterade bolagen Siemens Healthineers AG och Siemens Gamesa Renewable Energy gör Siemens till en världsledande leverantör av medicinteknik och digitala hälso- och sjukvårdstjänster samt miljövänliga lösningar för land- och havsbaserad vindkraft. Under räkenskapsåret 2018, som avslutades 30 september 2018, genererade Siemens intäkter på 83 miljarder EUR och en nettointäkt på 6,1 miljarder EUR. I slutet av september 2018 hade företaget cirka 379 000 anställda världen över. Mer information finns på www.siemens.com.

Det första Siemensbolaget i Sverige grundades 1893 och idag har Siemens i Sverige cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Solna. Under räkenskapsåret 2018 var omsättningen cirka 15 miljarder SEK. Mer information finns på www.siemens.se.