Tioårsplan säkerställer hög säkerhetsstandard i Kista Galleria

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2016 08:00 CEST

Kista Galleria (Foto: Citycon)

Kista Galleria är ett av Stockholms största köpcentrum, med 19 miljoner besökare årligen. Ett högt besökarantal, bred verksamhet och generösa öppettider ställer krav på en hög säkerhet. Det nordiska köpcentrumbolaget Citycon har en tioårsplan för den tekniska säkerheten, en plan som har tagits fram i nära samarbete med teknikleverantören Siemens.

Kista Galleria är ett av Stockholms största köpcentrum med cirka 180 butiker och restauranger, bibliotek, biograf, go-cart och bowling. Gallerian är en naturlig del av många människors vardag som kommer hit för att göra sina matinköp, shoppa, träffas över en fika eller äta en bit mat tillsammans. Per Sandberg har, i egenskap av koncernsäkerhetschef på Citycon, besökarnas och butikernas trygghet i fokus.

- Vi arbetar mycket med att skapa en trygg och säker miljö med hjälp av både teknik och rutiner, berättar Per Sandberg. Vår tioårsplan för tekniska säkerhetslösningar är en viktig del i vårt arbete. Den visar bland annat vilka teknikförändringar som är pågående och vilka reservdelar som kommer att fasas ut. Det gör att vi kan hålla en hög säkerhetsstandard och undvika oväntade kostnader.

Kista Galleria har sedan många år tillbaka samarbetat med Siemens som partner och leverantör av säkerhetslösningar, bland annat brandlarm med talande utrymningslarm, inbrottslarm och videoövervakning. Samtliga säkerhetslösningar ingår i tioårsplanen.

- Kista Galleria förändras hela tiden genom ombyggnationer och hyresgästanpassningar, vilket ställer krav på lyhördhet av oss som teknikleverantör. Tioårsplanen hjälper oss att effektivt kunna planera för de uppgraderingar som kommer utav de här förändringarna, säger Jesper Windh, kundansvarig för Citycon hos Siemens.

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.