Trycktransmitter för SIL2-säkerhetsfunktioner via Profibus PA

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2006 09:44 CET

Den digitala trycktransmittern Sitrans P DSIII är den första Profibus PA-enheten på marknaden som lämpar sig för SIL2-säkerhetsbrytning i enlighet med IEC 61508/IEC 61511-1. Till detta har Siemens kompletterat standardenheten med en Profisafe-driver för mätning av tryck, absoluttryck, differenstryck, flöde och nivå. Härigenom möjliggörs för första gången felsäker överföring av en trycktransmitters uppmätta värden via Profibus.

I en typisk Profisafe-säkerhetsapplikation ansluts trycktransmittern via Profibus PA till ett styrsystem av typen Simatic S7-400F som sedan utlöser den säkra brytningen via, till exempel, den elektropneumatiska Profibus PA-lägesställaren Sipart PS2 PA. Vid redundant utformning kan mätkretsar upp till säkerhetsnivå SIL3 åstadkommas. Här fastställs mätvärdena på flera olika sätt och jämförs internt. Med konfigurationsverktyget Simatic PDM körs Sitrans P DSIII först igång som en reguljär Profibus PA-enhet, varpå Profisafe-säkerhetsfunktionerna aktiveras. De filer som behövs för detta, till exempel "Device Description", samt säkerhetsmanualen kan hämtas från www.siemens.com/sitransp

Fredrik Alzén
Automation & Services
Tel: 013-460 23 26, mobil: 0708-496326
fredrik.alzen@siemens.com

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 450 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 75 miljarder euro.
Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på ca 14 miljarder kronor och vi är idag ca 4 500 medarbetare.