Vattenfall köper vindkraftverk av Siemens till vindkraftparken Juktan

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 07:00 CEST

Siemens har slutit avtal med Vattenfall om nio vindkraftverk med en effekt på 3,2 megawatt vardera. I avtalet ingår även ett femårigt serviceavtal. Vindkraftverken kommer att installeras i Sorsele kommun i Lappland (Västerbottens län), och beräknas vara i drift i slutet av 2015.

Vindkraftparken Juktan kommer när den är färdigbyggd ha en installerad effekt på ca 30 megawatt. Årsproduktionen om 82 GWh motsvarar el till ungefär 27 500 hushåll. Vindkraftsfundamenten börjar gjutas redan den 1 oktober i år. Installationen av vindturbinerna påbörjas den 1 augusti nästa år och parken planeras att vara i drift i slutet av 2015.

Vindkraftverken som uppförs är direktdrivna vindkraftverk, som har 50 procent färre rörliga delar jämfört med vindkraftverk med växellåda. Vindkraftverken är optimerade för det kalla klimat som råder i området genom att vara utrustade med ett så kallat aktivt avisningssystem.

–  Det är ett mycket stort förtroende som vi får av Vattenfall när de nu beställer vindkraftverk till Juktanparken från oss. Vi ser den här beställningen som ett resultat av Siemens satsning på större direktdrivna vindkraftverk optimerade för väderförhållandena i norra Sverige, säger Hans Carlsson ansvarig för vindkraft på Siemens AB.

–  Vattenfalls växande portfölj med vindkraftprojekt i norra Sverige är strategiskt viktigt för att vi ska kunna uppnå våra tillväxtmål inom förnybar elproduktion. Men samtidigt som vi har mycket goda vindförhållanden i norra Sverige så har vi också tuffa utmaningar. Här råder speciella klimatförhållanden med snö, is och kyla och det medför andra, unika krav på vindkraftverken. I Juktan kommer vindkraftverken att ställas på extra hårda prov och därför var det ett måste att verken ska vara konstruerade för att klara kallt klimat, säger Alberto Mendez Rebollo, chef för Vattenfall Vindkraft i Norden.

Fakta Juktan
Antal turbiner 9 st
Total effekt 29 MW
Produktion 82 GWh
Hushållsel 27 500 hem (lägenheter)
Höjd 150 m I drift Q4 2015
Vattenfalls totala investering i Juktan 360 miljoner SEK

För alla våra pressmeddelanden och bilder, besök vårt pressrum:
www.siemens.se/press

Hans Carlsson, ansvarig för vindkraft på Siemens AB
tfn: 070-728 13 54, e-post: hans.carlsson@siemens.com

Lisa Frykman, presskontakt Siemens AB
tfn: 070-728 14 42, e-post: lisa.frykman@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 362 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 75,9 miljarder euro, varav 43 procent kommer från miljöportföljen. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och bolaget har cirka 4 500 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2013) var omsättningen ca 18 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.