Dubbla utmärkelser för Siemens i tvättmaskinstest – Siemens WM16Y890DN och WM14Q410DN utsedda till Bra Köp av Råd & Rön

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2013 10:24 CET

Den ansedda konsumenttidningen Råd & Rön har i sitt septembernummer testat nio frontmatade tvättmaskiner från olika tillverkare. Siemens tvättmaskiner WM16Y890DN och WM14Q410DN fick båda utmärkelsen ”Bra Köp” av tidningen.

Siemens WM16Y890DN hamnade i topp i Råd och Röns test. Maskinen beskrivs av Råd & Rön som en ”avancerad maskin med många finesser”. En funktion som uppmärksammandes var att maskinen har automatisk tvättmedelsdosering, i-Dos, som enligt tidningen fungerar ”riktigt bra”.

i-Dos är ett sensorstyrt doseringsprogram som automatiskt doserar flytande tvättmedel. Ett automatiskt program känner av klädernas material, hur mycket som skall tvättas och hur smutsiga kläderna är och sedan doseras rätt mängd av det flytande tvättmedlet. Med i-Dos spar hushållet både vatten och tvättmedel.

Förutom den automatiska tvättmedelsdoseringen lyfte Råd & Rön även fram displayen som informativ och lättläst. Maskinen fick även det högsta betyget för hanterbarhet bland de nio tvättmaskinerna i testet.

Systermaskinen Siemens WM14Q410DN fick även den utmärkelsen ”Bra Köp” i samma test. Maskinen utmärker sig genom ett högt betyg för tvättresultat samt att den har de lägsta kostnaderna för energi och vatten.

Speciellt för Siemens WM14Q410DN är att maskinen kan anslutas direkt till varmvatten.

Både Siemens WM16Y890DN och WM14Q410DN är märkta med energimärkningen A+++

WM16Y890DN är en av Siemens premiumtvättmaskiner och har funktioner som t ex:

·  Det automatiska systemet för dosering av tvättmedel, i-Dos, som gör att man sparar både vatten och tvättmedel.

·  Ett sensorstyrt automatikprogram som känner av hur smutsig tvätten är.

·  Antifläckprogram som tar bort de svåraste fläckarna.

·  varioPerfect som gör det möjligt att spara antingen 65 % tid eller 50 % energi.

WM14Q410DN är en frontmatad tvättmaskin med en rad intelligenta funktioner:

·  Det sensorstyrda tvättprogrammet waterPerfect optimerar vattenförbrukningen oavsett tvättmängd.

·  waveDrum för skonsam tvätt.

·  super15 – snabbprogram som tvättar, centrifugerar och sköljer på bara 15 minuter.

Rekommenderade cirkapriser:

WM16Y890DN: rek. ca pris 16 590 kr

WM14Q410DN: rek. ca pris 7 990 kr

För mer information om de båda tvättmaskinerna:

För mer information om Råd & Röns test:

BSH Home Appliances AB, som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2009 var 4,9 miljarder SEK. www.siemens-home.se