En dåligt fungerande köksfläkt förstör ditt hem – att välja en kvalitetsfläkt lönar sig i längden

Pressmeddelande   •   Nov 19, 2010 09:30 CET

En färsk undersökning visar att 4 av 10 svenskar är missnöjda med sin köksfläkt*. Framförallt beror det på fläktens otillräckliga uppsugningskapacitet. Med en fläkt som fungerar dåligt riskerar man att sprida matos och fett till övriga delar av hemmet. Då en tredjedel av alla hushåll har en öppen planlösning i hemmet, med kök och vardagsrum i ett, betyder det att många får sin inredning förstörd till följd av en dålig fläkt. Med en högre medvetenhet kring fläktens betydelse, kan fler få ett hem som håller längre.

Bristande uppsugningsförmåga anges som främsta skäl till att man är missnöjd med sin fläkt men även en för hög ljudvolym orsakar missnöje. Då många idag har en öppen planlösning leder detta ofta till matos och oljud i stora delar av bostaden, något som påverkar både möblernas livslängd och atmosfären i hemmet. Hela 38 procent av Sveriges befolkning har en köksfläkt som inte lever upp till förväntningarna.

–          Det är en förvånansvärt hög siffra och innebär att många förstör sin inredning, kanske utan att veta om det, säger Tilda Björkman, presskontakt på Siemens Hushållsapparater.

En anledning till att alltför många inte är nöjda med sin fläkt, är att man generellt inte prioriterar fläkten och därför väljer den produkten sent i processen när man renoverar sitt kök. Bristande kunskap om fläktar leder tyvärr till att ett stort antal personer ångrar sitt köp när det väl är dags att använda sin köksfläkt. I valet av fläkt är det viktigt att inte bara form och design får styra, utan även uppsugningskapacitet och ljudvolym.

–          Alla ska kunna känna sig nöjda med sin fläkt och ha ett hem som inte förstörs av matos eller störande ljud. Välj med omsorg, så får du en fläkt som du kan glädjas åt i många år, fortsätter Tilda Björkman.

Med rätt fläkt försvinner matoset med en viskning

Siemens erbjuder köksfläktar för alla smaker, som effektivt tar hand om stekos och ånga. Samtliga har dessutom låg ljudnivå och en stilren, tidlös design. Fläktarna finns som väggmonterade, frihängande, underbyggda och utdragbara i bredder från 40 cm upp till 120 cm. Dessutom erbjuder de en rad finesser, vad sägs till exempel om nyheten ultra sonic sensor som känner av mängden matos i köket och automatiskt reglerar effekten till lämplig nivå? Vilken modell du än väljer, kan du vara säker på att få en kvalitetsprodukt som du kan leva med länge.

Exempel på köksfläkt från Siemens Artikelnr     Rek cirkapris

Väggmonterad fläktkåpa, vit, 90 cm LC 928BA90 13 590 kronor

Väggmonterad fläktkåpa i rostfritt stål,

m. vit glasskärm, 90 cm                       LC 925GA30   6 990 kronor