Kompakt kaffefröjd utan omvägar – Siemens lanserar ny espressomaskin i EQ-serien

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2017 10:00 CEST

EQ.3 s500 (TI305206RW)

Att mala sitt eget kaffe förespråkas av finsmakare och baristor, för att få ut det bästa ur kaffebönan. Utöver nymalda bönor så finns det ytterligare faktorer som spelar roll för resultatet och förhöjer kaffeupplevelsen. Siemens kompletterar nu sitt utbud av helautomatiska espressomaskiner med EQ.3, som har alla nödvändiga funktioner för en smakrik espresso komprimerat i en maskin.

Nyckeln för den fulländade koppen kaffe är rätt kombination av olika faktorer under bryggningen. Vattentemperatur, tryck, malning och bryggning måste vara perfekt balanserade för att på bästa sätt kunna ta tillvara på kaffebönans kvalitet – något som det ofta omedvetet kompromissas med. Siemens lanserar nu ett kompakt alternativ i deras serie av helautomatiska espressomaskiner, som gör det enkelt för användaren att optimera slutresultatet utan att själv vara expert.

EQ.3 är utrustad med ett sensoFlow-värmesystem, som gör att vattnet håller en optimal och konstant temperatur under hela bryggningen så att bönorna kan utveckla sin fulla arom. Dessutom har maskinen en oneTouch-funktion som förenklar genom att låta användaren brygga kaffedrycker med en touch oavsett dryck. EQ.3 har en slitstark keramisk kvarn med lång livslängd, som får ut maximalt med kaffearom ur varje böna. Det går också att portionera önskad mängd mjölk direkt i koppen.

– Vi vill kunna ge våra konsumenter som uppskattar gott kaffe möjligheten att själva mala och brygga det perfekta kaffet. Med EQ.3 kompletterar vi EQ-serien med ett kompakt alternativ till ett något lägre pris för den som vill ha en lätthanterad espressomaskin med ett fulländat resultat, säger Angela Gustafsson Redén, Nordic Sales Marketing Manager på Siemens SDA.

EQ.3 är enkel att rengöra och har löstagbara delar som går att diska i diskmaskin. EQ.3 passar med sitt kompakta format bra för mindre kök. Espressomaskinen kommer i tre olika modeller och fem olika artikelnummer, där tre finns i butik nu (s300 och s500) och två lanseras i september 2017 (s100).

EQ.3 s100 (TI301209RW och TI30A209RW) – Högblank svart med tre olika kaffestyrkor. Rek. cirkapris: 6 499 SEK. I butik från och med september 2017.

EQ.3 s300 (TI303203RW och TI313219RW) – Lackad front med inslag av Titan- eller Safirsvart metallic. Har såväl display som koppvärmare och erbjuder fem olika kaffestyrkor. TI313219RW kommer med ett Brita filter och avkalkningstabletter. Rek. cirkapris: 6 999 SEK resp. 7299 SEK. I butik nu.

EQ.3 s500 (TI305206RW) – Rostfri frontdetalj. Har såväl display som koppvärmare, erbjuder sex olika kaffestyrkor och har en aromtätad bönbehållare. Rek. cirkapris: 7 699 SEK. I butik nu.

För mer information, besök: http://www.siemens-home.bsh-group.com/se/upptaeck-siemens/highlights/eq3

För fler bilder eller frågor, vänligen kontakta:
Julia Levander
Presskontakt Bosch Siemens SDA
E-post: julia.levander@gknordic.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Angela Gustafsson Redén
Bosch Siemens SDA Nordic Sales Marketing Manager
BSH Home Appliances AB
E-post:angela.gustafsson-reden@bshg.com
Telefon: + 46 70 602 45 89

Om Siemens

Siemens är ett ledande varumärke inom vitvaror och sätter globala standarder när det gäller teknologi, innovation och design. Sortimentet omfattar både fristående och inbyggda vitvaror i produktkategorierna matlagning, tvättmaskiner, torktumlare, kyl och frys samt diskmaskiner och produkter som kaffemaskiner och dammsugare kompletterar sortimentet. Siemens står för innovation, design, teknologi och kvalitet och öppnar upp nya inspirerande möjligheter för konsumenten. BSH-gruppen är varumärkeslicenstagare till Siemens AG. BSH HAUSGERÄTE GMBH hade en omsättning på 13,1 miljarder EUR 2016.

För ytterligare information, besök vår hemsida: http://www.siemens-home.bsh-group.com/se/