Premiär för världens första självrengörande torktumlare

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 08:30 CEST

Ny värmepumpsteknologi gör Siemens nya torktumlare WT46W570 energisnål, effektiv och skonsam – en torktumlare som dessutom rengör sig själv. I och med självrengöringen av kondensatorn, behåller torktumlaren en låg energiförbrukning under hela sin livslängd.

Torktumlaren har energiklass A och drar ungefär hälften så mycket energi som maskiner i energiklass B och 40 % mindre än gränsvärdet för energiklass A. I en vanlig torktumlare ökar energiåtgången när ludd samlas i filtret och en maskin märkt med klass A kan dala till energiklass B eller till och med D under sin livslängd. Men tack vare autoClean-funktionen rengör tumlaren sig själv under varje torkning vilket medför att energiåtgången fortsätter att vara lika låg, år efter år. Jämfört med en klass B-torktumlare är besparingen ca 500 SEK per år*.

Skonsam och effektiv torkning
En ny teknologi kallad activeAir ger ett jämt luftflöde som möjliggör lägre temperaturer, vilket gör torkningen skonsammare och mer effektiv än vad som tidigare var möjligt. Tillsammans med softDry-trumman och den jämna insidan på glasluckan slits textilerna minimalt, plaggen glider genom trumman nästan som om de förflyttades på luftkuddar. Även större textilier torkas jämt. Tack vare den stora torktrumman blir kläderna dessutom mindre skrynkliga under torkningen.

Siemens nya torktumlare har även en hel del andra finesser, till exempel går det att torka tvätten på endast 40 minuter och det finns en anti skrynkel-knapp som gör att plaggen inte skrynklas lika hårt och därmed går mycket fortare att stryka efteråt. Dessutom stannar hela 85 % av fuktigheten kvar inuti maskinen vilket betyder att väldigt lite fukt släpps ut i tvättstugan. Torktumlaren är tystast på marknaden med 65dB, vilket gör det möjligt att köra tvätt även på natten utan att väcka hela huset.

WT46W570DN finns i butik från och med 1 september.

*beräknat på 4 torkomgångar/vecka och ett energipris på 1 kr/Kwh.

Artikelnummer:
WT46W570DN

Rekommenderat cirkapris:
10 180 SEK

Bilder:
Bilder till pressreleasen hämtas på Siemens bildarkiv: www.siemens-home.se/bildarkiv
Bild nr: 4048, 4051 och 3979

BSH Hushållsapparater AB (Nordeuropa), som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2008 var 4,6 miljarder SEK. www.siemens-home.se