Siemens lanserar nya flexInduction – induktionshäll med maximal matlagningsyta

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2013 13:42 CEST

Presmeddelande                     april 2013

Nu lanserar Siemens nya flexInduction – en 90 centimeter bred induktionshäll som är perfekt för den som vill kunna laga flera olika rätter på en och samma gång, som exempelvis tapas. Hällen känner automatiskt av kokkärlens position och storlek vilket gör att flera pannor och grytor kan användas samtidigt, däribland tillbehören tappanyakin, grillpannan och stekgrytan med ånginsats.

flexInduction är speciellt framtagen för frihet och flexibilitet i köket. Den extra stora hällen är 90 centimeter bred och är utrustad med tre stora rektangulära induktionszoner som är hela 24 cm breda. Hällen känner automatiskt av grytorna och stekpannornas storlek och position vilket gör att flera kokkärl kan användas på samma gång. En hemmakväll med många olika smårätter på menyn, som tapas, kan utan problem komponeras ihop och tillagas. Allt får plats och kan enkelt och smidigt flyttas fram och tillbaka.

– Siemens ligger i framkant med att utveckla innovativa produkter och induktionshällen flexInduction är ett bra exempel på just det. Vi vill att våra konsumenter ska tycka att det är roligt att laga mat. Den breda hällen ger full frihet och flexibilitet i matlagningen, säger Tilda Björkman, Brand Manager på Siemens.

Smarta tillbehör för rolig matlagning
På flexInduction kan Siemens tre smarta tillbehör placeras och på så sätt går det att få ut ännu mer av hällen. Tappanyakin är ett japanskt stekbord och perfekt för att steka kött och grönsaker på. Den finns i två storlekar, en större och en mindre variant. Grillpannan är perfekt för att grilla kött och kan ställas in på olika värmenivåer. Stekgrytan med kombinerbar ånginsats gör att maten kan tillagas på ett mycket hälsosamt sätt och bevarar både smak, färg och näringsämnen.

Innovativ design
Som alla Siemens-produkter är den nya hällen framtagen med stort fokus på funktionalitet och design. Alla 3 kokzoner är 24 cm breda, zonerna på kanterna är 40 cm i höjd och den i mitten är 30 cm i höjd. Under glaset på hällen sitter induktionsspolar som automatiskt aktiverar kokzonen vilket medför att värmen bara genereras exakt där den behövs. Tack vare  17 effektlägen och powerBoost-funktionen blir hällen säkrare och snabbare samtidigt som den sparar energi. Hällen har även äggklocka och timer med automatisk avstängningsfunktion per kokzon.

Produktnamn               Artikelnr              Rek cirkapris
Siemens flexInduction    EH 975SV17E       26 390 kronor

För ytterligare information kontakta:
Tilda Björkman, presskontakt Siemens Home Appliances,
E-post: tilda.bjoerkman@bshg.com

För bilderoch praktiska frågor och bilder kontakta:
Elisabeth Weidlertz, GolinHarris
E-post: elisabeth.weidlertz@golinharris.se

BSH Home Appliances ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group som är Europas ledande vitvaruföretag. BSH Home Appliances säljer och marknadsför varumärkena Bosch, Siemens, Gaggenau och NEFF. Den Nordiska verksamheten finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland och hade 2012 en omsättning på 4,3 miljarder SEK.