Siemens nya iQ700-serie för framtiden närmre: Integrerade vitvaror för en smidig och smart vardag

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2014 10:37 CEST

I förra årets trendrapport «Future Living» presenterade Siemens en analys av den moderna konsumentens behov. Resultaten från studien återspeglas nu i Siemens sortiment av integrerade vitvaror, iQ700. I ett allt mer komplext liv erbjuder iQ700 enkelhet, kortare väntetider och mer flexibilitet.

Sömlös integrering
Siemens har utvecklat ett estetiskt vitvarusortiment som gör köksarbetet mer effektivt. Designmässigt har serien iQ700 en konsekvent tråd där både ugnar, ångugnar och mikrovågsugnar har exakt samma 96-mm höga panel.

"En konsekvent panelhöjd har varit central för utvecklingen av den nya serien. Det innebär att inbyggda produkter som är 60 cm och 45 cm lätt kan kombineras oavsett funktion - och utan undantag" säger Gerhard Nussle, chefsdesigner på Siemens.

iQ700 är utformad så att vitvaror av alla slag kan kombineras. Oavsett om det är kompakta vitvaror med uppvärmning stående sida vid sida eller vitvaror som är 60 och 45 cm och byggda ovanpå varandra är övergången smidig och funktionell.

Omedelbar och enkel hantering
De dubbla zonerna på panelen ger inte bara en snygg design utan även optimal funktion. Funktionalitet är kärnan i serien iQ700 och panelen håller hanteringen av vitvaran så enklel som möjligt. Komplicerade apparater som spisfläktar och diskmaskiner styrs direkt via knappar eller pekskärmar. För de mer komplexa produkterna har Siemens utvecklat ett hybridsystem som kombinerar det bästa av två världar: synliga och roterande hjul och knappar i kombination med full-touch TFT-skärm för enkel navigering. Layouten ger en optimal översikt över enhetens funktioner.

iQ700 Ugn: Minskar tillagningstiden med upp till 50 procent.
Med innovativa funktioner som kallstart och Variospeed iQ700 minskar tillagningstiden med upp till 50 procent. iQ700 är också den första ugnen som kombinerar mikrovågsugn och ångfunktionalitet. Designen är  mycket framträdande för ugnen med fokus på elegant och estetisk detalj.

iQ700 Ångugnen: Digital användare
Siemens lanserar den första ångugnen med nätverksanslutning. Ångugn iQ700 kan styras via en separat app från var som helst och är även utrustad med en direktlänk till en personlig digital kokbok. Appen, som innehåller både recept och inköpslistor till din smartphone, guidar användaren genom ångugnens många olika funktioner och möjligheter.

iQ700 tvättmaskin och torktumlare: Bland världens snabbaste
Siemens nya tvättmaskiner och torktumlare är både komplex och enkel på samma gång. Vitvarorna är utrustade med Siemens sensorteknik som ser till att systemen för dosering, anti-fläck och underhåll blir ännu bekvämare. Dessutom är torktumlaren en av världens snabbaste, med sina 17 minuter per kilo tvätt.

För mer information om Siemens Home Appliances,

besök www.siemens-home.com

Klicka här för högupplösta bilder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elisabeth Weidlertz, Presskontakt

E-post: elisabeth.weidlertz@golin.com

Matilda Konkell, Presskontakt
E-post: matilda.konkell@golin.com

BSH Home Appliances AB, som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2009 var 4,9 miljarder SEK. www.siemens-home.se