Siemens och ICA in i ”One Tonne Life” – hjälper familjen jaga koldioxidutsläpp

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 12:10 CEST

Siemens och ICA går nu in som branschpartners i ”One Tonne Life” – ett världsunikt test där en barnfamilj ska försöka reducera utsläppen av koldioxid till ett ton per person och år. Siemens utrustar hushållet med hushållsapparater i världsklass när det gäller energi- och vattenförbrukning. ICA kommer att stå för familjens matkonto och även hjälpa familjemedlemmarna att göra medvetna val som minskar klimatpåverkan från måltiderna. Båda företagen bidrar med kunskap om hur familjemedlemmarna kan minska klimatpåverkan i samband med mathantering, disk, tvätt och städning.

I början av 2011 börjar en utvald tvåbarnsfamilj leva ”One Tonne Life” i en nybyggd villa i Hässelby utanför Stockholm. Att komma ner till ett ton per person är en tuff utmaning med tanke på att årsgenomsnittet i världen idag ligger på cirka sju ton. Projektet har initierats av de tre företagen A-hus, Vattenfall och Volvo Personvagnar, som tillsammans förser familjen med ett klimatsmart boende, en elbil, förnybar el samt mätteknik och expertis på energiområdet.

När Siemens och ICA nu går in som branschpartners täcker ”One Tonne Life”-expertisen in ytterligare två områden. Maten är en betydande del av vår klimatpåverkan och hushållsapparater står för cirka 50 procent av familjens elanvändning, om vi bortser från uppvärmning och varmvatten.

Energieffektiva hushållsapparater från Siemens

För Siemens har miljöfrågorna högsta prioritet i utvecklingen av framtidens hushållsapparater. Under den senaste 15-årsperioden har Siemens pressat ner produkternas energiförbrukning med mellan 40 och 80 procent – och siffrorna för energi- och vattenförbrukning i de mest effektiva apparaterna är i världsklass. Att välja energieffektiva vitvaror påverkar inte bara miljön positivt utan också hushållens elräkningar.

-        Vårt mål är att bidra med ny teknologi som ser till att morgondagens hushåll, med hänsyn tagen till miljön, kan fortsätta leva lika bekvämt som i dag. De produkter som familjen i ”One Tonne Life” får tillgång till visar hur långt vi redan kommit. Vi kommer även att hjälpa familjen att använda sina vitvaror på mest miljöeffektiva sätt, säger Michael Steinle, VD vid Siemens Hushåll Nordeuropa.

One Tonne Life-huset kommer att utrustas med Siemens mycket energieffektiva vitvaror. Fläkten är försedd med en fantastisk Siemens-nyhet, kolfiltermodulen cleanAir Module som renar luften från os med upp till 95 procent. Fördelen med kolfilterfläktar är att de är mycket energieffektiva då den uppvärmda luften renas och stannar kvar inomhus, till skillnad mot fläktar med frånluft.

Familjen kommer att torka sina kläder i en värmepumpstumlare som drar 50 procent mindre energi än A-klass och tvättmaskinen har en mycket hållbar motor och har energiklass A-30%. Diskmaskinen ecoStar2 drar endast 7 liter vatten per diskomgång och är utrustad med Zeolite, som är en patenterad Siemens-innovation som tack vare sin förmåga att absorbera fukt och omvandla den till värmeenergi, vilket medför att diskmaskinen endast drar 0,73 KWh/diskomgång i eco50-programmet. Diskmaskinen är en världsnyhet och finns på den svenska marknaden först i april. Hällen är en induktionshäll med stek- och koksensor och ugnen har stektermometer och autoprogram. Kyl och frys är inbyggda, har den högsta energimärkningen A++ och behöver inte frostas av. Tack vare sensor och autoprogram säkras ett perfekt resultat med minsta möjliga energiåtgång.

Produktnamn              Artikelnr                    Rek cirkapris                Bildnummer

Diskmaskin                     SX66T096EU        Ej klart, lanseras i april                 4131

Ugn                              HB 38A1570S                  13 290 kronor                 4136

Micro                            HF 25M5L2                       7 190 kronor                  4146