Självklar partner för varje hemmabarista

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2016 10:00 CEST

Morgon, lunch, eftermiddag och kväll. Svenskar har länge placerat sig i toppen på listor över världens mest kaffekonsumerande länder. Utöver kaffedrickandet beskrivs vi ofta också som ett folk i digital framkant och vi vill kunna styra allt mer från våra smartphones. Siemens tillgodoser varje kaffeälskares behov genom en serie helautomatiska espressomaskiner, lika okomplicerade som smarta.

Siemens Espresso EQ.9, seriens premiumalternativ, har utrustats med nyheten Home Connect, en lösning som gör det möjligt att fjärrstyra espressomaskinen genom en app på smartphones och surfplattor. Förutom att kunna styra maskinen var du än befinner dig i hemmet så påminner appen bland annat om när mjölken börjar ta slut eller när det är dags för rengöring. EQ.9 är unik i att den ger användaren störst antal alternativ för att skapa sin egen favoritkopp, från gradantal på espresson till antal centiliter mjölk – allt lekande lätt med gränssnittet baristaMode. När den optimala kombinationen har hittats kan den sparas i en personlig profil för att enkelt få samma smakkombination vid varje tillfälle. EQ.9 s700 och s900 två separata fack som kan hålla olika sorters kaffebönor. Varje fack har varsin keramikkvarn, vilket betyder att smakerna aldrig blandas i malningsprocessen.

Gemensamt för EQ-serien är att samtliga espressomaskiner alltid prioriterar smakupplevelsen. För att ta tillvara på kaffebönans kvalitet måste malning, tryck, vattentemperatur och bryggning vara perfekt samspelta, något som Siemens espressomaskiner inte kompromissar med. Seriens funktioner består bland annat av uppvärmaren sensoFlow som ger konstant och optimal vattentemperatur under hela bryggningsprocessen, och därmed inte riskerar vare sig att bränna bönorna eller brygga för kallt. Funktionen aromaDouble shot maler och brygger i två omgångar istället för att pressa två shotar espresso ur en och samma malningsomgång. Resultatet blir ett aromatiskt kaffe utan bitter eftersmak.

– Dagens konsumenter börjar vänja sig vid digital integration i hemmet och det finns ett behov av att kunna kontrollera det mesta i vardagen via en smartphone eller surfplatta. Vi svarar på detta med att addera Home Connect till vår redan fullskaliga Siemens Espresso EQ-serie. Den kräsna kaffedrickaren kräver lika god kvalitet i hemmet som i kaffebaren och med seriens alla valmöjligheter tillgodoser vi olika behov och intressenivåer, säger Angela Gustafsson-Redén, Sales Marketing Manager SDA på Siemens Home Appliances.

Siemens Espresso har fyra serier;

• EQ.5: Snabbt och enkelt smakrikt kaffe. Med funktionen aromaDouble shot som med ett knapptryck serverar två espressoshots utan bitter eftersmak. Mjölkskummaren autoWhirl bidrar med det perfekta mjölkskummet, antingen manuellt som en barista eller välj autoWhirl Plus med oneTouch-funktion. Rek. cirkapris: 7 999 – 8 399 SEK.
  • EQ.6: Design och enkelhet med modern touchdisplay. Espressomaskin som med ett enkelt knapptryck på maskinens touchskärm serverar två koppar samtidigt – vanligt kaffe eller varianter med mjölk. Med individualCup Volume är det enkelt att anpassa volymen efter koppstorleken. Rek. cirkapris: 10 999-13 999 SEK.
  • EQ.9: Världens bästa kaffe. Ditt eget. Ren njutning med automatisk rengöring av mjölksystemet. Serien är utrustad med en inbyggd mjölkbehållare och mjölksystemet rengörs automatiskt med hjälp av autoMilk Clean. Några modeller har baristaMode, gränssnittet som hjälper dig att bli en barista. En modell har dualBean-system, vilket innebär möjlighet till två olika kaffebönor med separata kvarnar så att bönorna inte blandas i malningen. Rek. cirkapris: 17 999 – 25 999 SEK.
  • EQ.9 s900 - HomeConnect: Utöver EQ.9s funktioner är maskinen också utrustad med appen Home Connect, som gör att den går att komma åt och styra via smartphone eller surfplatta. Har coffeeWorld med 18 nya kafferecept samt coffeePlaylist. Låt gästerna välja och anpassa sitt önskekaffe i spellistan för att sedan servera enkelt. Finns i butik fr.om december. Rek. cirkapris: 28 999 SEK.
  • För fler bilder eller frågor, vänligen kontakta:

Julia Levander

Presskontakt Bosch Siemens SDA

E-post: julia.levander@gknordic.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Angela Gustafsson Redén

Bosch Siemens SDA Nordic Sales Marketing Manager

BSH Home Appliances AB

E-post: angela.gustafsson-reden@bshg.com

Telefon: + 46 70 602 45 89

Om Siemens

Siemens är ett ledande varumärke inom vitvaror och sätter globala standarder när det gäller teknologi, innovation och design. Sortimentet omfattar både fristående och inbyggda vitvaror i produktkategorierna matlagning, tvättmaskiner, torktumlare, kyl och frys samt diskmaskiner och produkter som kaffemaskiner och dammsugare kompletterar sortimentet. Siemens står för innovation, design, teknologi och kvalitet och öppnar upp nya inspirerande möjligheter för konsumenten. BSH-gruppen är varumärkeslicenstagare till Siemens AG. BSH HAUSGERÄTE GMBH hade en omsättning på 12,6 bn EUR 2015.

För ytterligare information, besök vår hemsida: http://www.siemens-home.bsh-group.com/se/