Smartare tvättmaskiner alla kategorier – 30 procent lägre energiförbrukning med iQdrive

Pressmeddelande  •  2009-10-19 08:30 CEST

Master Class är en helt ny serie tvättmaskiner från Siemens bestående av de mest energieffektiva, snabba, tysta och hållbara maskinerna någonsin. Tekniken bakom prestandan är iQdrive – Siemens mest avancerade motor som presterar ”A -30%”, dvs 30 procent reducerad energiförbrukning jämfört med A-klass. De nya tvättmaskinerna är dessutom en självklar del av Siemens nya ecoPLUS.

I de flesta hem är tvättmaskinen en av de hushållsmaskiner som används allra flitigast. En hög användning betyder ett enormt slitage, men som användare har man rätt till en tvättmaskin som  fungerar felfritt i alla lägen. Dessa krav förutsätter maskiner som är både slitstarka och pålitliga. Tvättmaskinsserien Master Class är försedd med Siemens helt nya motorkoncept iQdrive som är Siemens mest slitstarka motor. iQdrive bidrar till maximal prestanda när det gäller låg energiförbrukning, effektivitet, låg ljudnivå och lång livslängd.

Hemligheten ligger i den kolborstfria motorn

iQdrive består av en kolborstfri permanentmagnetmotor. Motorn arbetar i princip helt friktionsfritt till skillnad från konventionella motorer som utsätts för slitage genom mekanisk friktion. Minimerat slitage gör tvättmaskinen bättre både vad det gäller prestanda och hållbarhet.

30 procent lägre energiförbrukning

Siemens innovativa teknik gör att betydligt mindre energi krävs – något som sparar på både miljö och ekonomi. Den uteblivna friktionsvärmen i motorn, tillsammans med funktionen ecoPerfect, bidrar dessutom till att tvättmaskinen reducerar energiförbrukningen med nästan en tredjedel i jämförelse med rekommenderad A-klass. Med funktionen speedPerfect, finns också möjlighet att minska tvättiden upp till 60 procent – allt detta utan att göra avkall på tvättresultatet.

Den i princip friktionsfria motorn ger Master Class-maskinerna extra lång livslängd och gör att tvättprogrammen håller en extrem låg ljudnivå. Nya och stabilare sidoväggar ger även det betydligt mindre vibrationer som bidrar till en lägre ljudnivå.

Master Class en del av ecoPLUS

ecoPLUS är en egen klass för Siemens mest energieffektiva produkter, de flesta med värden betydligt lägre än A-klass. Med sin extremt låga energiförbrukning är Siemens nya Master Class tvättmaskiner med ”A -30%” i energiklass en självklar del av ecoPLUS-sortimentet.

Fabriken som tillverkar Siemens Master Class tvättmaskiner har dessutom i den årliga tävlingen “Factory of the Year/GEO” nyligen utsetts till den bästa fabriken i Tyskland i kategorin ”Excellent Resource Efficiency”.

Siemens energikalkylator
Det kan vara svårt att själv räkna ut vilka stora ekonomiska vinster och miljöbesparingar som går att göra genom att byta ut en gammal tvättmaskin mot en ny. För att hjälpa konsumenter på vägen har Siemens på sin hemsida www.siemens-home.se en energikalkylator, med vilken man kan räkna ut hur mycket det går att spara genom att byta ut äldre produkter mot nya energisnålare.

Siemens energirådgivning
Siemens erbjuder även energirådgivning dit man kan ringa för att få hjälp med att välja de mest energieffektivaste hushållsapparaterna, få tips och råd om energieffektiv användning. Numret till Siemens energirådgivning är 0771-10 40 50.

Produktfakta: Siemens WM16S770DN

• Energiklass A -30%: lägre energiförbrukning i förhållande till gränsvärdet för Energiklass A
  • Kapacitet: 1-8 kg
  • Centrifugeringsvarvtal: 1600 - 400 varv/min