Styr köket med din smartphone - Siemens Home Appliances lanserar vitvaror som styrs med smartphone eller surfplatta

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2014 10:33 CEST

Nu ansluter sig Siemens vitvaror till den smarta digitala världen. Serien iQ700 med ugnar, ångugnar och diskmaskiner presenteras i Berlin på hemelektronikmässan IFA 2014 och kommer att kunna användas genom surfplatta och smartphone. Siemens vitvaror från övriga produktkategorier kommer att följa samma utveckling under de kommande åren.

Vitvarorna kan drivas som tidigare direkt via panelen men även via smartphone eller surfplatta. Det enda som behövs är appen Home Connect App, som kan laddas ner gratis från iTunes eller App Store. Under slutet av 2014 finns även IOS-versionen tillgänglig och våren 2015 kommer Android-versionen.

Home Connect App är en standard-app där även vitvaror från andra tillverkare kan integreras. Surfplattan eller smartphonen kommer att kunna fungera som en enda ledningscentral för alla hemmets köksmaskiner oavsett tillverkare.

Mycket mer än en fjärrkontroll
Home Connect app har funktioner som är noga anpassade till respektive vitvara hos Siemens. I appen finns bland annat digital kokbok, bruksanvisning och funktioner för att styra vitvarorna. Dessutom finns det tips och tricks om vitvarornas användning. För exempelvis diskmaskiner finns information om energiförbrukning av vissa program. Appen tillhandahåller även direkt support och kundservice för en bekväm användning. År 2015 kommer ytterligare produkter från Siemens kategorier att integreras i den smarta digitala världen.

Säkerhet prioriteras
Köparen kan förvänta sig samma höga säkerhet som följer med Siemens övriga vitvaror. Appen har certifierats för skydd och säkerhet av TÜV Säker IT. Appens

system utsätts bland annat regelbundet för simulerade angrepp av hackare för att garantera optimal säkerhet.

Skulle en mobiltelefon eller surfplatta tappas bort eller blir stulen kan data raderas på distans. Genom användaradministration på en andra smart enhet med samma konto kan huvudanvändaren ta bort den förlorade enheten från sitt eget konto.

Dessutom är alla Siemens vitvaror utrustade med ett barnsäkert lås. Även operativsystemet är barnsäkert och därför skyddas även appen mot oavsiktlig åtkomst av barn.

Appen kan uppdateras gratis och regelbundet för att ständigt utöka utbudet av tjänster och hålla säkerheten aktuell.

Home Connect App beräknas komma till Sverige tidigast i slutet av 2015.

För mer information om Siemens Home Appliances, besök www.siemens-home.com

Klicka här för högupplösta bilder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elisabeth Weidlertz, Presskontakt

E-post: elisabeth.weidlertz@golin.com

Matilda Konkell, Presskontakt
E-post: matilda.konkell@golin.com

BSH Home Appliances AB, som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2009 var 4,9 miljarder SEK. www.siemens-home.se