Svenskar vill styra hushållsapparater på distans för att slippa oro

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2016 14:22 CEST

Siemens Home Connect

Enligt en ny studie gjord på uppdrag av Siemens hushållsapparater menar 62 % av svenskarna att de oroar sig över att ha glömt att stänga av en hushållsapparat när de gått hemifrån. Resultaten visar även att många skulle vilja kunna kontrollera sina vitvaror även på distans och helst av allt vill svenskar kunna starta och stänga av tvättmaskinen när de inte är hemma.

De främsta anledningarna till att svenskar vill koppla upp hemmet till en app är för att kunna styra och kontrollera hushållsapparaterna på distans (36 %) samt att spara tid på hushållssysslor (27 %). 62 % menar även att de känner sig oroade över att ha glömt stänga av en hushållsapparat när de lämnat hemmet och därför väljer hälften av alla svenskar att stanna hemma, eller låta någon annan familjemedlem vara hemma, medan vitvaran är igång.

Starta tvättmaskinen på distans mest eftertraktat hos svenskar

De hushållsprodukter som svenskar helst av allt skulle vilja koppla till sin smartphone eller surfplatta är tvättmaskinen (30 %) följt av diskmaskinen (28 %) och ugnen (24 %). En fjärdedel av svenskarna vill kunna starta och stänga av tvättmaskinen även när de inte är hemma samt få en notis om när tvätten är klar. Svenskar vill även kunna få en push-notis om kylskåpsdörren lämnats öppen av misstag (30 %) och en femtedel vill gärna få veta vad som finns i kylskåpet direkt i telefonen.

Teknik som integrerar hushållsapparater

Enligt undersökningen finns det alltså ett stort intresse för att kunna starta och kontrollera sina hushållsapparater från sin smartphone eller surfplatta oavsett var man befinner sig – något som är möjligt med Siemens nya hushållsapparater som är kompatibla med Home Connect. Genom Home Connect kopplas hushållsapparaterna upp mot en app som gör det möjligt att använda den smarta mobiltelefonen som en ”fjärrkontroll” för att styra och kontrollera tvättmaskin, torktumlare, kylskåp, diskmaskin, ugn och espressomaskin.

Med Siemens Home Connect kan användare bland annat:

• starta och stänga av hushållsapparater via appen
  • få push-notiser direkt i mobilen, till exempel om när tvätten är klar
  • hjälpa till att välja rätt tvättprogram och diskprogram
  • med hjälp av två kameror i kylskåpet se vad som behövs handlas till middagen
  • välja recept i recipeWorld och via appen skicka rätt inställningar direkt till ugnen

Om studien

Studien gjordes av M3 Research på uppdrag av Siemens Home Appliances i Norden. 22 frågor ställdes till ett representativt urval av 1 000 respondenter i varje nordisk marknad (Sverige, Finland, Danmark och Norge). Studien genomfördes i maj 2016.

Om Siemens

Siemens är ett ledande varumärke inom vitvaror och sätter globala standarder när det gäller teknologi, innovation och design. Sortimentet omfattar både fristående och inbyggda vitvaror i produktkategorierna matlagning, tvättmaskiner, torktumlare, kyl och frys samt diskmaskiner och produkter som kaffemaskiner och dammsugare kompletterar sortimentet. Siemens står för innovation, design, teknologi och kvalitet och öppnar upp nya inspirerande möjligheter för konsumenten. BSH-gruppen är varumärkeslicenstagare till Siemens AG. BSH HAUSGERÄTE GMBH hade en omsättning på 12,6 bn EUR 2015.

För ytterligare information, besök vår hemsida: siemens-home.se