Trendspanare från hela Norden blickar framåt – Siemens presenterar trendrapport kring framtidens kök

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2010 08:00 CET

Om 20 år är flexibilitet och enkelhet honnörsord i köket, hållbarhet och energimedvetenhet en självklarhet. Snälla, organiska former dominerar, liksom lokala material och traditionella byggmetoder. En finsk industridesigner, en dansk arkitekt, en svensk matskribent och en norsk designer ger sin bild av framtidens kök i Siemens Trendrapport 2010.

–  För att förstå vår omvärld och vilka krav som ställs på oss som vitvaruleverantör, bad vi journalisten Annica Kvint om hjälp att, tillsammans med trendspanare från olika delar av Norden, sia om hur framtidens kök kommer att se ut, säger Tilda Björkman, presskontakt på Siemens Hushållsapparater.

Studien visar att framtidens teknik blir mer avancerad – men mindre synlig och lättare att använda. Hushållsapparater blir lika intuitiva som en iPhone. Vi kommer att bo mindre och det påverkar också köken. Förmodligen kommer vi på internationellt manér att börja flytta med oss större delar av köket när vi flyttar, vilket ställer krav på flexibilitet och mobila lösningar. Hälsomedvetenhet kommer att fortsätta öka under de närmaste 20 åren. Exempelvis blir bra förvaring ännu viktigare än idag, såsom möjligheten att ställa in exakt temperatur i olika zoner av kylen.

Rapporten visar också att miljömedvetenheten på sikt kommer att öka och någonting som måste göras på matområdet är att sluta slänga mat i lika stor utsträckning som idag. Fler butiker kommer därför i framtiden att sälja råvaror i mindre förpackningar och färdigmaten kommer att bli mer miljövänlig än att laga maten själv eftersom svinnet blir mindre. Allt som underlättar i köket blir attraktivt – att äta och laga mat tillsammans blir viktigare än någonsin.

Siemens möter framtidens behov
Vid utveckling av framtidens hushållapparater tar Siemens produktdesigners givetvis hänsyn till megatrender samt de behov och möjligheter som kan tänkas påverka oss människor i framtiden. För närvarande arbetar Siemens hårt med tekniska innovationer för att öka effektiviteten och samtidigt reducera energi- och vattenförbrukningen i våra hushållsapparater. Design som är gjord för människors behov av flexibilitet och enkelhet är också något som är mycket högt prioriterat på Siemens väg mot framtiden.

Vi är stolta över att alltid ligga i framkant när det gäller design, funktion och tekniska innovationer. Vi arbetar hårt för att fortsätta leda utvecklingen mot ett kök anpassat efter människors behov och en hållbar framtid, fortsätter Tilda Björkman.

För mer information om Siemens köksprodukter, vänligen besök www.siemens-home.se

BSH AB (Nordeuropa), som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2009 var 4,9 miljarder SEK. www.siemens-home.se