Två nya hjältar som underlättar vardagen

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 12:02 CEST

Siemens iQWash är en serie tvättmaskiner och torktumlare med intelligent teknik som gör tvättandet enkelt och smidigt. Nu uppgraderar Siemens sitt sortiment med stilrent designade tvättmaskiner och torktumlare som ger ett optimalt tvättresultat utan att slösa på dyrbar tid och energi. Med innovativa funktioner som integrerat doseringssystem, i-Dos och en självrengörande kondensor erbjuder Siemens ett bekvämt och energieffektivt sätt att tvätta och torka kläder.

Nyligen presenterad statistik kring tvättvanor visar att under de senaste 20 åren lägger svenska hushåll allt mindre och mindre tid på att tvätta.[1] Siemens har skapat en ny serie tvättmaskiner och torktumlare som faktiskt kan möta upp konsumenternas önskan om att lägga ner mindre tid i tvättstugan.

Vi är mycket stolta över att kunna tillgodose önskemålen om ännu smartare tvättmaskiner och torktumlare. Vi erbjuder tvättmaskiner som kan göra det mesta jobbet åt dig. Det enda du behöver göra är att lägga i tvätten, välja program och trycka på start, säger Tilda Björkman, presskontakt på Siemens Home Appliances.

iQ 800 i-Dos tvättmaskin
Med det revolutionerande doseringssystemet, i-Dos, behöver du inte oroa dig för att över- eller underdosera tvättmedlet. Tvättmaskinen har intelligenta sensorer som automatiskt doserar tvättmedel till minsta droppen. Den känner av vilka slags textiler som ska tvättas, den avgör hur mycket tvätt det handlar om – och den tar reda på hur smutsig tvätten är. Det är bara att lägga i tvätten och trycka på startknappen. Rätt dosering av tvättmedel innebär också en lägre vatten- och energiförbrukning, då  tvättmaskiner med manuell dosering måste göra extrasköljningar för att få bort överflödigt tvättmedel. i-Dos funktionen gör så att tvättmaskinen uppnår bästa energiklass A+++ samt förbrukar 7 000 liter mindre vatten per år jämfört med tvättmaskiner med manuell dosering[2]. Tvättmaskinen rymmer 8 kg tvätt och har dessutom ett fläckborttagningssystem som tar bort upp till 16 fläckar, allt från gräs till smör och olja.

iQ 800 värmepumpstumlare har 60% lägre energiförbrukning än energiklass A
En vanlig torktumlare kräver visst underhåll och kondensorn behöver rengöras för hand med jämna mellanrum för att inte förlora i energieffektivitet. Torktumlaren iQ 800 bygger på den genialiska värmepumpsteknologin, och rengör själv kondensorn under varje torkning. Det ger också en mycket låg energiförbrukning. Siemens iQ 800 torktumlare förbrukar 60% mindre energi än gränsvärdet för energieffektivitetsklass A. Tack vare den extra stora rostfria trumman kan iQ 800 torka upp till 8 kilo tvätt och man kan vara säker på en varsam torkning som håller kläderna fräscha.

Bildmaterial:
Bilder till pressreleasen kan hämtas från Siemens bildarkiv: www.siemens-home.se, rubrik ”Bildarkiv”,
bildnummer: 5094, 5098, 5152, 5151, 5150, 5149

Produktnamn                                       Artikelnr                Rek. cirkapris

Siemens Tvättmaskin iQ 800 i-Dos            WM 16Y890DN        16 490 kr

Siemens Torktumlare iQ 800 A, -60%*       WT 48Y890DN         14 990 kr

[1]SCB 2011, Tidsanvändningsundersökning http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____27481.aspx

[2]Källa: wfk Institute for Applied Research, testrapport WL 5132/10

BSH Home Appliances AB, som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2011 var 4,6 miljarder SEK. www.siemens-home.se