Världens snabbaste och renaste disk – 14 kuvert med bara 10 liter vatten på ned till 70 min

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 08:30 CEST

Siemens fortsätter presentera marknadens snabbaste och mest innovativa produkter. Till hösten kommer Siemens speedMatic diskmaskiner som det typiska stilrena Siemens utseendet och en helt ny insida. Genom nya tekniska lösningar såsom 3-D filter och ny vattenpump blir tidsåtgången för normalprogrammet i en speedMatic maskin bara 140 min. Och med tillvalet varioSpeed reduceras tiden med upp till 50 % med en enkel knapptryckning.

Diskmaskinen erbjuder extrem flexibilitet, i den nya V-formade toppkorgen kan bestick och mindre porslin diskas, vilket gör att maskinen kan fyllas med hela 14 kuvert. Under och överkorgarna är även inredda för att erbjuda mesta möjliga flexibilitet. Maskinen har något som kallas intensivZon, det innebär att hela undre korgen kan få 20 % högre spoltryck än den övre korgen. Det betyder att glas och smutsiga kastruller kan köras tillsammans och ändå bli perfekt rena.

För tio år sedan förbrukade diskmaskiner cirka 30-40 liter vatten per disk. Med i genomsnitt 220 diskningar per år sparar Siemens speedMatic-maskiner 6 600 liter vatten per år. Det motsvarar 67 badkar. Den låga vattentillgången ger även lägre energiåtgång eftersom mindre vatten behöver värmas upp. Maskinerna har AAA energimärkning för bästa energiutnyttjande, optimal rengöringseffektivitet och enastående torkeffektivitet. Maskinen är också, som enda maskin på marknaden, utvecklad för att kunna lösa upp maskindiskmedel i tablettform på ett kontrollerat sätt genom doseringsAssistenten.

Siemens speedMatic-serie är tystare än föregångarna, helt enkelt eftersom pumpen är effektivare och vattnet inte slår mot luckan som tidigare. För modellen SN46T590SK är ljudnivån nere på 40 dB, vilket motsvarar en viskning.

Samtliga förändringar, i korthet

• Ny frontpanel som matchar andra inbyggnadsprodukter från Siemens
  • Diskmedlet löses upp på ett helt nytt sätt under diskning (doseringsAssistenten)
  • Reducerad ljudnivå
  • Ökad flexibilitet
  • Lägre vatten- och energiförbrukning

De första varioSpeed-diskmaskinerna finns i butik från och med hösten 2008.

Artikelnummer:
SN46T590SK

Rekommenderat cirkapris:
10 280 kronor

Bilder:
Bilder till pressreleasen hämtas på Siemens bildarkiv: www.siemens-home.se/bildarkiv
Bilder nr: 3931, 4028, 4029, 4024.

BSH Hushållsapparater AB (Nordeuropa), som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2008 var 4,6 miljarder SEK. www.siemens-home.se