Sightsavers och Essilor påbörjar samarbete

Samarbetet mellan Sightsavers och Essilor Sverige omfattar att tillgängliggöra ökad tillgång till synundersökningar och ögonvård för barn och vuxna i utsatta områden i utvecklingsländer främst i Afrika och Asien.

Målet är att förändra förutsättningarna för att fler människor ska få ett värdigt liv. Förbättrad ögonhälsa gör det lättare för barn att kunna gå i skolan och följa med i undervisningen men också att vuxna får en annan möjlighet till egenförsörjning och egenmakt. Ledstjärnor för samarbetet är oberoende, möjlighet och utbildning.

”Det här fleråriga samarbetet är en del i vårt arbete med att förverkliga vår svenska strategi och vision som innebär att förbättra människors liv genom bättre seende” säger Mats Solman, Commercial Director på Essilor Sverige.

Såväl Essilor som Sightsavers arbetar aktivt med FNs Hållbarhetsmål. Verksamheterna ser det som viktigt att bidra till samhällen som inkluderar alla. Sightsavers arbete inkluderar flera av hållbarhetsmålen till exempel hälsa, utbildning, tillgång till vatten och sanitet, jämställdhet, fred och rättvisa, och partnerskap. Mer information om hur Sightsavers arbetar med FNs Hållbarhetsmål i praktiken och exempel på resultat.

”Samarbetet med Essilor är ett sätt att arbeta med partnerskap för hållbar förändring av samhällsstrukturer och där både företag, medarbetare och kunder kommer att kunna bli involverade och engagera sig på olika sätt. Det finns mycket som förenar Essilor och Sightsavers, inte minst ögonhälsa, innovation och långsiktighet”, framhåller Cornilla von Plomgren, Verksamhetschef Sightsavers Sverige.