Sigtuna kommun är bäst på entreprenörskap i skolan!

Pressmeddelande  •  2012-04-25 16:12 CEST

Sigtuna kommun har utsetts till Årets UF-kommun 2012. Kommunens systematiska arbete med att stödja många drivna ungdomar och arbetet med att utveckla deras entreprenöriella egenskaper lyfts fram i motiveringen. Drygt 27 % av kommunens gymnasieelever – 122 stycken - driver företag inom ramen för sin utbildning. Många grundskolelärare arbetar aktivt för att uppmuntra elever. Entreprenörskap är en röd tråd i undervisningen från grundskolan till och med gymnasiet.

Utbildningskonceptet UF-företagande erbjuder gymnasieungdomar i åldern 16-20 år en unik möjlighet att driva ett eget företag i utbildningssyfte, under ett läsår. De får utvecklas till drivna, självgående individer som tror på sig själva och vågar satsa.

UF - Ung Företagsamhet, är en ideell och partipolitiskt obunden förening som årligen delar ut denna utmärkelse.

— Det är självklart väldigt roligt att få utmärkelsen som Stockholms bästa UF-kommun. Det är ett bevis på att vi har arbetat på rätt sätt hela tiden. Det är lärarna som gör ett fantastiskt jobb och även de lokala företagen. Framgången hade inte varit möjlig utan de lokala företag som ställt upp som mentorer och rådgivare till eleverna, säger Bosse Andersson (C), kommunalråd i Sigtuna kommun med ansvar för näringslivsfrågor.

— Det vi kan se i år är att de kommuner som ligger i topp har arbetat mycket med kvaliteten på entreprenörskapsutbildningen och inte bara på kvantiteten. För att lyckas i vår kommunranking måste alla parter i kommunen dra åt samma håll. Lärare, politiker, tjänstemän och näringslivet i Sigtuna kommun har visat det i år, och det märks på eleverna, säger Emma Gustafson, regionchef på Ung Företagsamhet i Stockholmsregionen.

Ung Företagsamhet rankar årligen kommunernas arbete med entreprenörskap i skolan utifrån den procentuella andelen UF-företagare, antal UF-lärare per elev och elevernas resultat i både regionala och nationella tävlingar. Dessutom bedöms hur kommunerna arbetar med entreprenörskapsundervisning i grundskolan.

24 % av UF-företagarna startar eget inom tio år efter gymnasiet, visar en undersökning från Handelshögskolan i Stockholm. Det betyder att UF-företagarna på sikt bidrar med tiotusentals arbetstillfällen och miljarder i skatteintäkter. (Källa: ungforetagsamhet.se). Av de 122 UF-eleverna från Sigtuna kommun kan således 30 starta nya företag och skapa över 100 nya arbetstillfällen på sikt.

Christer Wikström, näringslivschef, tel 070-608 76 20

Bosse Andersson, kommunalråd (c), tel 073 -661 04 02