Sigtuna kommun höjer lönerna för de bästa lärarna

Pressmeddelande  •  2013-03-21 10:57 CET

Sigtuna ger ett extra lönepåslag på mellan sex- och tiotusen kronor till de bästa lärarna i kommunens skolor. Påslaget gäller retroaktivt från 1 juli 2012. Den politiska ledningen i Sigtuna kommun (bestående av S, C och MP) gör en riktad satsning på de 32 bästa lärarna i kommunen.

Utöver den årliga löneöversynen ges ett extra lönepåslag. Påslaget gäller retroaktivt från 1 juli 2012. Det innebär att det totala lönepåslaget för dessa lärare uppgår till mellan sex- och tiotusen kronor under 2012. Rektorerna har lyft fram lärare på sina respektive skolor, som gjort ett extra bra jobb och
särskilt bidragit till att elever förbättrat sina kunskapsresultat utifrån sina förutsättningar, samt utifrån de lönekriterier som fastställts.

- Bra lärare ska ha bra betalt! I Sigtuna kommun finns många duktiga och kompetenta lärare och med denna satsning kan vi nu ge högre lön för de lärare som särskilt sett till att öka måluppfyllelsen och kunskapsnivåerna hos skoleleverna, säger Lola Svensson (S), ordförande för barn- och ungdomsnämnden.

Lärarfacken är mycket positiva till kommunledningens initiativ.

- Jag är glad att Sigtuna kommun visar att man är beredd att satsa på lärare långt utöver det golv som läraravtalet innebär. Det visar att vårt arbete för att höja lärares löner ger resultat och det ökar också våra förväntningar om ett bra löneutfall för alla lärare 2013, säger Anna Strömberg Johansson, ordförande för Lärarförbundet i Sigtuna.

Hon får medhåll från Marie Axelsson, kommunombud för Lärarnas Riksförbund:

- Detta är glädjebesked. Med det här initiativet tar Sigtuna kommun ett jättekliv mot tiotusen mer i månaden för ett antal grundskole- och gymnasielärare. Det är en lärargrupp som halkat efter i många år. Jag hoppas att alla våra medlemmar ska tjäna på detta exempel och att resten av landets 289 kommuner känner sig utmanade att höja lärarlönerna rejält.

Presskontakt
Lola Svensson (S), ordförande för barn- och ungdomsnämnden, genom Martin Rynoson, politisk sekreterare, 072-72 76 792
Marie Axelsson, kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Sigtuna kommun, 070-73 70 328
Anna Strömberg Johansson, ordförande för Lärarförbundet i Sigtuna, 073-66 13 812