Sigtuna kommun planerar ny bygdegård och bollhall i Odensala

Pressmeddelande  •  2012-08-21 17:01 CEST

Kommunledningen (Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet) i Sigtuna kommun vill åstadkomma en kombinerad bollhall för skolverksamhet och bygdegård i Odensala. Därför kommer en avsiktsförklaring om samarbete med Odensala bygdegårdsförening att tecknas. Detta blir en viktig del av kommunledningens arbete med att stödja utvecklingen i Odensala-området.

I Odensala-Herresta finns i dag förskola, skola och fritidsverksamhet. Verksamheterna saknar dock bollhall och elevernas idrottsundervisning förläggs därför till Märsta. Kommunen har nyligen förvärvat fastigheten Odensala prästgård för att möjliggöra för nya bostäder i Odensala. Det är därför även kommunledningens uppfattning att det på sikt behövs en ny samlingslokal för föreningslivet och de boende i området. Kommunfullmäktige har i budgeten för 2012 avsatt 200 000 kronor för att utreda frågan.

-          Kommunledningen fortsätter satsningarna på en livskraftig landsbygd. Med utbyggd förskola, nya bostäder och en ny samlingslokal bidrar vi till utvecklingen i Odensala-området. För oss är det viktigt att samarbeta med det lokala förenings- och näringslivet vilket vi nu gör genom en avsiktsförklaring med Odensala bygdegårdsförening, säger Bosse Andersson (C), kommunalråd Sigtuna kommun, i en kommentar.

Bosse Andersson (C), kommunalråd, 0736-61 04 02

Kommentarer (0)