Status och egna val viktigare än trivsel – vad tycker du?

Blogginlägg   •   Okt 10, 2012 10:18 CEST

För fyra år sedan genomförde Tyréns – konsultföretag inom samhällsbyggnad – en omfattande studie om botrender och lägenheter. I somras presenterades en uppföljning, baserad på drygt 5 000 enkätsvar bland personer mellan 18 och 65 år. En av trenderna som kunde skönjas är att miljö- och klimatlösningar för boendet prioriteras allt högre. En annan att individer i allt större utsträckning vill kunna sätta sin egen prägel på bostaden. Man vill få större möjligheter att göra egna tillval.

Syftet med studierna som Tyréns genomfört är att kartlägga människors preferenser runt boende och bostadsområde, för att på så sätt förutse framtidens önskemål rörande boendet.

”En bostad som producerar egen energi”, ”tekniska hjälpmedel som styr energiförbrukningen” är behov som inte uppfylls idag enligt undersökningen. Men faktorer man kan tänka sig betala mer för att få. Medan personligt val av bredbandsleverantör och geografisk närhet till en miljöstation efterfrågas i hög utsträckning, men inte är något man säger sig vilja betala extra för.

En annan trend är att det personliga uttrycket och avtrycket i lägenheten blivit betydligt viktigare än tidigare. Långt fler är villiga att betala extra för att utforma interiören – och i viss mån exteriören – efter eget tycke och smak.

Läs hela inlägget i SigtunaHem Bloggen »