Sofie Lidén, vinnare av europafinalen av Copper Skillet

Sigtunahöjden sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling!

Copper Skillet är en tävling för kockar inom mötesorganisationen IACC*. Vinnare i seniorklassen blev Sofie Lidén som till vardags jobbar som kock i Restaurang Skog på Sigtunahöjden Hotell & Konferens i Sigtuna. Sofie gick vidare från uttagningen i Stockholm och fick förmånen att representera Sverige i Bryssel i europafinalen.

Innan tävlingen sätter igång på plats får kockarna 15 minuter att plocka på sig önskvärda råvaror med tillhörande två proteiner. Under hela tävlingen har de tillgång till skafferiet, färska råvaror och mejeriprodukter. Under dessa 15 minuter planerar de även sin maträtt och skriver ner receptet. Därefter har de 30 minuter på sig att tillaga och lägga maträtten. Allt tillagas på två gasolplattor.

Sofies vinnarrätt bestod av sojamarinerad lax med smörbakad endive, sotad schalottenlök, blomkål, päron, brynt smör med vitlök och citron samt friterade edamamebönor.

-Jag valde råvaror jag tycker är roliga att arbeta med och som är enkla att göra något med på kort tid. Jag ville också använda råvaror där hela råvaran går att använda, för att minimera svinn. Jag landade i smaker som definierar mig samtidigt som jag tänkte på balansen mellan grundsmakerna, säger Sofie Lidén.

I mars 2020 väntar den internationella finalen i Dallas, USA. Där tävlar även de vinnande kockarna från de övriga världsdelarna inom IACC; America och Asia-Pacific.

-Det känns helt fantastiskt roligt att stå som vinnare i europafinalen. Att representera Europa i världen känns overkligt och otroligt häftigt. Jag är så taggad på den kommande världsfinalen!

Fokus för Sofie framåt är höstens och vinterns evenemang i Restaurang Skog på Sigtunahöjden. Restaurangupplevelsen, både mat och servering, inspireras av skogen som vilar utanför restaurangens fönster. På den hållbara menyn finns delikatesser och råvaror som gran, fönsterlav och vitmåra, allt plockat från restaurangens närliggande skog och mark.

Sigtunahöjden

Sigtunahöjden är en av Europas främsta hotell- och konferensanläggningar och en attraktiv arbetsplats. Hit kommer gäster för avkopplande behandlingar, vackra miljöer och härliga måltidsupplevelser, men främst är de tillresande från Sverige och världen som kommer för utbildningar och möten. Här arbetar ett 30-tal anställda i ett starkt och sammansvetsat team, vilket bidrar till en familjär känsla både bland anställda och gäster emellan. 2019 blev Sigtunahöjden utsedd till Årets Hållbara Företag av Näringslivsgalan Sigtuna. Sigtunahöjden är ett  Svanenmärkt  företag som är utvalt av Svenska Möten samt tillhör  IACC  och Destination Sigtuna.

*IACC, International Association of Conference Centers, är en internationell mötesorganisation

Presskontakt:

Lina Fors, försäljnings- och marknadschef

lina.fors@sigtunahojden.se

Sofie Lidén, kock

sofie.liden@sigtunahojden.se

Regioner

Sigtunahöjden är en mötesanläggning i världsklass som älskar utveckling och hållbarhet. ”Tillsammans för en hållbar framtid” är vår vision och vi drivs av hållbarhet på riktigt, att jobba tillsammans, att lära ut, att lära av varandra samt att skapa dagens wow!

Lotta Boman

Presskontakt VD Marknad +46 733 54 93 54

Lena Andersson

Presskontakt Vice VD & Platschef +46 8-592 576 10