Ikväll avgörs kocktävlingen Copper Skillet på Sigtunahöjden

Ikväll är det dags igen för kocktävlingen Copper skillet på Sigtunahöjden Hotell & Konferens; mötesanläggningarnas motsvarighet till tävlingen Årets kock. Redan nu ska den kock som representerar Europa i världsfinalen av Copper skillet utses i den första kvalomgången i Sverige. Vinnaren av Copper skillet Europe går sedan vidare till finalen i USA under våren 2017.

Kvällens tävlande kockar är:

Emil Bäcklin, Sigtunahöjden (senior)
Jesper Hellblom, Gällöfsta (junior)
Niklas Jansson, Nova Park (junior)
Henrik Kadikk, Rönneberga (senior)
Tobias Metzner, Hotell Kristina (senior)
Magnus Wallin, Högberga gård (senior)
Danne Wikström, Engsholms slott (senior)

Tid och plats: Måndagen 13 juni, Hertigvägen 7, 193 31 Sigtuna. Fri parkering.

Program:
17:00 Samling på Sigtunahöjden för genomgång, mingel och mat.
19:00 Tävlingen startar. 20.30 Tävlingen avslutas. Finalisternas rätt placeras på ett bord för fotografering innan juryn tar över.
21:00 Prisutdelning, fotografering etc.

Så här går Copper Skillet till i korthet:

Presentation av hemliga korgarna med råvaror, regler och lottdragning för starttider. Finalisterna har ca 15 minuter på sig att bekanta sig med råvarorna i korgen. Därefter har de 10 minuter på sig att skriva ner sin tävlingsrätt. Finalisterna får sedan 30 minuter på sig att kreera en tävlingsrätt. Varje minuts försening till presentationen för juryn medför poängavdrag. Juryn premierar smak och utseende som de två viktigaste bedömningspunkterna max 80 poäng samt arbetsstation max 20 poäng. Rätterna bedöms av en jury bestående av Sveriges välrenommerade kockar under ledning av:

Pontus Frithiof, känd krögare som senast öppnat "Pontus in the air" på Arlanda. Malin Söderström, kockprofil som bl.a. driver Moderna Museets restaurang.
Maria Holm, kokboksförfattare som precis är hemkommen från Kina där hennes kokbok "Mormors mat" kom på tredje plats i kokboks-VM.

IACC Sweden kontakt:Lotta Boman, ordf. IACC Sweden, styrelseledamot i IACC European board samt Global board,lotta.boman@sigtunahojden.se

• copper skillet
  • iacc