Ny film om Stora Brännbos väg mot att bli ett Nära Noll Energihotell

Stora Brännbo Konferens och Hotell blev under år 2014 utvalda att tillsammans med 15 andra hotell i Europa delta i EU-projektet Nearly Zero Energy Hotels. Målet med projektet är att sätta fokus på hur mycket energi som kan sparas genom renoveringar och beteendeförändringar. För att slutligen få kallas ett Nära Noll Energihotell måste Stora Brännbo minska sin energiförbrukning med minst 54% och samtidigt ha minst 25% förnybar energi. Nu lanserar vi filmen om Stora Brännbos väg mot att bli ett Nära Noll Energihotell!

”Detta är en stor utmaning för oss eftersom vi är en anläggning från 1950-talet”,säger Björn Jonzon, VD och delägare på Stora Brännbo Konferens och Hotell. ”Det är väldigt mycket att göra för att komma ner till en så låg energiförbrukning som förväntas av oss, men vi förstår att detta är den enda rätta vägen att gå. Vi vill vara med och bidra till en mer hållbar hotell- och konferensnäring och detta är ett av de sätt vi gör det på.”

En genomgripande energiutredning har genomförts och resultatet av utredningen ligger till grund för beslut av vilka energieffektiviseringsåtgärder som ska vidtas. Enligt utredningen beräknas Stora Brännbo maximalt kunna sänka sin energiförbrukning med 76% om alla åtgärder genomförs. En del av arbetet handlar om att trimma in befintlig utrustning så att det är rätt flöden i ventilation och optimala temperaturer i de olika delarna av anläggningen. Efter att intrimningen av de befintliga systemen är klara kommer Stora Brännbo att gå vidare med att installera bergvärme och även titta på installation av solceller för egen elproduktion. Vad gäller kravet på 25% förnybar energi får Stora Brännbo enligt projektet bara tillgodoräkna sig egenproducerad el. Inköpt el, även om den är miljömärkt får alltså inte räknas in.

Nu går Stora Brännbo in i nästa spännande fas i arbetet nämligen att lägga fokus på att involvera alla medarbetare i att dra ner på energiförbrukningen.

”Som ett Nära Noll Energihotell måste vi naturligtvis visa i handling att vi gör det vi kan i vår vardag för att minska energiförbrukningen”, säger Hanna Bergendahl, Hållbarhetsansvarig på Stora Brännbo, och fortsätter: ”Det räcker inte med att ha fina ord på papper eller att göra de strukturella omvandlingarna på anläggningen. Kunden ska märka att vi tänker Nära Noll Energi i allt vi gör. Fast självklart måste vi ju fortfarande hålla kvar en hög bekvämlighet och mysfaktor för våra gäster, det är en viktig balansgång!”

Se filmen här.

• stora brännbo