​Sigtunakonstnärer på Stora Brännbo

Upptäck de två unga Sigtunakonstnärerna Nina Lindgren och Matilda Salmén på Stora Brännbo! Lördagen den 22 augusti kl. 12 - 16 kommer de båda konstnärerna finnas på plats och berätta om sina verk.

Nina Lindgren är född i Sigtuna och har studerat konstgrafik och tryckteknik vid Grafikskolan i Stockholm. Hennes verk har synts i konstböcker som exempelvis Papercraft 2 (utgiven av Gestalten Verlag, Berlin) och magasin som Elle Decoration. Under våren 2015 var Nina utvald att med verket “Floating City” delta i den jurybedömda utställningen Liljevalchs Vårsalong i Stockholm. Utställningen slog rekord och sågs av över 100.000 besökare.

Även Matilda Salmén är född och uppväxt i Sigtuna. Hon är utbildad illustratör och har studerat ”Serie och Bildberättarprogrammet” vid Högskolan i Gävle. Redan som 22 åring lämnade hon in sitt slutprojekt och startade ett eget företag med förlaget Bonnier Carlsen som första uppdragsgivare. Under sin karriär som illustratör har Matilda illustrerat drygt sextio böcker; allt från läromedel till barnböcker. Matilda har bland annat illustrerat Önskeringen av Sören Olsson och flertalet böcker om Joy av Helena Östlund som även filmatiserats för SVT:s Barnkanalen.

-När jag bara var några år gammal insåg jag att det fanns ett yrke som hette illustratör."Peeeerfekt!" och där någonstans bestämde jag mig för att det var det jag ville bli när jag blev stor. Jag ville teckna barnböcker. Precis som min idol Ilon Wikland, säger Matilda.

De två separatutställningarna finns på plats till 15 oktober.

• matilda salmén
  • nina lindgren
  • konstutställning
  • konst
  • sigtuna
  • stora brännbo
  • sigtuna meetings

• Stockholm

Sigtuna Meetings är en betydande aktör inom Sveriges mötesindustri och består av två av Sveriges främsta mötesanläggningar, Stora Brännbo och Sigtunahöjden. Med 15 minuter från Arlanda flygplats, 200 hotellrum, 53 möteslokaler, gym, spa, event samt prisbelönta kök är Sigtuna Meetings en part att räkna med i mötessverige. Sigtuna Meetings ägs och drivs i privat regi. Detta bidrar till ett stort personligt engagemang vilket är en del i Sigtuna Meetings framgång. Sigtuna Meetings ska vara en positiv partner som ger människor energi och uppmuntrar till ömsesidig utveckling.

Anläggningarna är svanenmärkta klimatneutrala företag med ambitionen att tillhöra toppskiktet av konferensanläggningar i Norden. Sigtuna Meetings är utvalda av Svenska Möten, medlem i IACC och en del av Destination Sigtuna
Ägarna till Sigtuna Meetings blev utvalda till årets företagare 2011 och kommer med den utmärkelsen i ryggen att jobba ännu hårdare för att skapa de absolut bästa förutsättningar för framgångsrika möten.

Lotta Giesenfeld Boman

Presskontakt VD och Marknadschef 08-592 577 00